lørdag 4. april 2015

Big Island, Hawaii

6 dager på The Big Island raste avgårde og var over før vi visste ordet av det. Starta med et par dager på østkysten med base i Hilo, der vi kjørte et godt stykke nord til Waipio Lookout, sør til Pahoa og litt vest til Volcanoes National Park. Deretter kryssa vi over til Kona i vest, der vi var med på en tur til Hawaii's høyeste fjell/vulkan Mauna Kea. Det fine med The Big Island er at det er så store forskjeller i naturen og landskapet i øst og vest pga skyene som henger seg fast i fjellene i midten og skaper store forskjeller i mengden nedbør. Detter gjør at østsiden er grønn og overgrodd, mens vestsiden har et mer utpreget lava-landskap. Øya har hele 13 forskjellige klimasoner. Det sier litt! Her er bildene våre.
Waipio Lookout nord på østkysten av Big Island.
Akaka Falls (152m høy) ligger bare 20min nord for Hilo. Området rundt er grønt og jungel-aktig.
Rainbow Falls ligger 5 min fra Hilo sentrum. Ikke så høy som Akaka, men like fin :)
Wai'ale Falls. Også nær Hilo. Som dere skjønner, er det denne siden nedbøren kommer på. Vi var heldige og så ikke så mye til det annet enn fosser og grønt landskap.
Ser ut som noen har bosatt seg på et stort felt med størkna lava ved Kalapana. Big Island har mange slike store lava-felt etter utallige utbrudd fra de mange vulkanene på øya. Dette er den yngste øya i Hawaii - bare ca.400000år gammel. Til sammenligning er Kauai den eldste av hovedøyene - 5,1mill år gammel.
Ingunn poserer på en palme langs vannet ved Malama-Ki Forest Reserve.
Lava Tree State Park. Under et vulkan-utbrudd ble lavaen stoppa av trær og størkna rundt tre-stammene. Trærne er borte, men lavaen står igjen som mange tre-stammer i området.
Lavaen langt nedi Kilauea Caldera krateret lyser opp om kvelden i Volcano NP. Et merkelig syn. Ser ut som et stort bål pga røyken (dampen) som også stiger opp fra lavaen.
Vi dro tilbake til Volcanoes NP neste dag for å se det i dagslys. Her ser vi Kilauea Caldera-krateret fra Steam Vents Lookout. Jaggar Museum (der vi så lavaen lyse fra) ligger på kanten øverst til høyre i bildet. Lavaen nedi krateret "spiser" seg utover og gjør krateret større hver dag.
Ingunn ved Steam Vents ved Kilauea Caldera-krateret. Hele området her hadde åpninger i bakken som dampen kom ut av.
Dette er Thurston Lava Tube i Volcanoes NP. Lava-tunneler som denne dannes ved at lavaen størkner i ytterkantene mens det som er inni fortsetter å renne. Når det ikke kommer mer, blir det stående igjen en tunnel. Det fins mange slike på øya. Det lengste tunnel-systemet er mer enn 60 km langt.
Kilauea Iki-Krateret sett fra sti ved Thurston Lava Tube i Volcanoes NP. Ser fortsatt dampen fra Kilauea Caldera-krateret øverst i bildet. Vi gikk ned i dette krateret på stien man også kan se i bildet tvers over krater-gulvet.
Vi gikk ned en sti som var ca.2km lang til kraterbunnen i Kilauea Iki. Ganske rart å stå nedi et vulkansk krater og se all den størknede og sprukne lavaen.
Sprukken lava i bunnen av Kilauea Iki-krateret.
Chain of craters road går fra krater-kanten og nedover enorme lava-felt helt til havet i Volcanoes NP.
Mer lava langs Chain of craters road.
Nene-fugl på veien opp til Mauna Loa Lookout. Mauna Loa er øyas nest høyeste vulkan/fjell. Utsiktspunktet vi kjørte opp til, lå kanskje halvveis opp. Det var så langt veien gikk. Hvis man vil gå opp, tar det noen dager pga terrenget.
Her sitter Ove i et lava-hull ved Mauna Loa Lookout,
Punalu'u - svart lava-sandstrand sør på øya.
Punalu'u.
Skilpadder på Punalu'u. De la egg på denne stranda. Så rimelig slitne ut... eller så slappa de bare av. Vanskelig å tolke ansiktsutrykk på disse dyra...
Utsikt fra rommet vårt på Uncle Billy's Hotell i Kona, på vestkysten av øya. Har bodd verre :)
Ingunn fikk seg en liten venn. Denne lille pusen holdt til i hotell-området, men var ganske skvetten av seg.
Delfiner svømte foran båten på vei ut til dykking ved Kona. Resten av gjengen svømte rundt båten. Var ganske mange som hoppa og lekte i vannet rundt båten mens vi kjørte. Vannet ser kanskje ut som basseng-vann, men jeg lover at det er ekte stillehavs-vann :) Helt utrolig farge!
Lava-grotter med hull som lyset skinner gjennom for heldige dykkere. Fiskene likte også disse hullene. De fløy opp og ned i hullene med bølgene.
Raccoon Butterflyfish. Disse elsket dykkere fordi vi skremte opp en annen type fisk (Seargent Major damselfish), så disse disse gule fiskene kunne spise eggene til de andre oppskremte.
To White-tip reefshark. Her på Hawaii ligger de tydeligvis og hviler i en liten grotte om dagen, og jakter om natta.
Solnedgang i Kona.
Vi var på omvisning på Kona bryggeri. Starta som et lite familie-mikrobryggeri, men eksporterer nå til flere land. Her i Kona er det fortsatt så forhold, men de har andre som brygger ølet deres på fastlandet (USA).
Noen av tankene i Kona Bryggeri. På dette bryggeriet brygges det kun til fat.
Her er vi på vei opp på øyas høyeste fjell/vulkan, Mauna Kea. Mauna Loa er synlig bak oss. Skyene ligger rundt disse toppene, så vi så aldri toppen av Mauna Kea fra kystene. Her er vi over skylaget og har klar, blå himmel.
Litt høyere opp ligger snøen fortsatt. De hadde visst hatt et par snøstormer her oppe i starten av mars.
Ingunn på toppen av Mauna Kea (4205moh). De har satt opp mange teleskoper her oppe pga de gode værforholdene bl.a. De har over 300 skyfrie dager i året her oppe. Forskere fra mange steder i verden bruker disse teleskopene v.h.a. fjernstyring over nettet.
Relativt kaldt på toppen av Mauna Kea mens vi venter på solnedgangen. Hvis man regner med den delen av vulkanen som ligger under havet, er dette verdens høyeste fjell - ca.9330 meter. Vi merka ikke så mye til dette, men lufta var litt tynnere enn vanlig. Ble fort tungpusta når vi gikk rundt der oppe :)
Solnedgang fra toppen av Mauna Kea.
Kona by. Liten og koselig turist-by på vestkysten av øya.
Liten by har liten strand. Brukte denne et par ganger, men dro også til en annen strand litt sør for Kona der det var bedre å snorkle.
Gekko på bordet vårt på Bongo Ben's i Kona, der vi så vår siste solnedgang fra på Big Island.
...og her er den - nok en fantastisk solnedgang utenfor Kona by.
Kona Flyplass. Små forhold, luftig og fin. Flyet vårt venter ved gaten bak hekken :)
Det ble ganske mange bilder, men så er Big Island en fantastisk variert og fin øy. Kan love at det ble tatt MANGE flere bilder enn disse.
Nå er vi på Kauai og nyter siste uka vår på Hawaii's eldste øy. Mer om det i neste innlegg.