fredag 10. april 2015

Kauai, Hawaii

Kauai kalles hage-øya, og det kan nok passe. Øya er utrolig grønn og frodig! Midt på øya ligger et krater, som er det våteste punktet på jorda, mens ikke lang unna faller det knapt nedbør. Merkelige saker, men det fungerer tydeligvis. Øya er ikke så stor som Big Island, men det er nok å se og gjøre her. Vi har prøvd å kombinere litt med en blanding av aktiviteter, sightseeing og avslapping. Hawaii er tross alt ferien vår :)
Wailua Falls, Kauai
Waimea Canyon ligger på vestsiden av øya. Et bilde kan ikke vise hvor storslått det er å stå å se utover et sånt sted, men et bilde er det dere får hvis dere ikke tar turen selv :) Dette er bare en liten del av den. Den er ca.16km lang og opptil 900 meter dyp og blir sett på som Stillehavets Grand Canyon.
Her er en annen del av Waimea Canyon.
Høne på Waimea Canyon Lookout. De er over alt på denne øya. De ble innført til øya som matkilde for lenge siden, men ble også brukt i hane-kamper. En orkan i 1992 ødela utrolig mange hjem på øya inkludert høne-hus. Etter dette har de formert seg ukontrollert i det fri og blitt et vanlig syn hvor enn man går. I tillegg til å bli kalt hage-øya kalles Kauai også høne-øya.
Ikke langt fra Pu'u O Kila Lookout som dette bildet er tatt, ligger verdens våteste sted. Her faller det ca.11,4 meter regn pr år.
Kalalau Valley sett fra Pu'u O Kila Lookout. Her ser vi ut mot havet i nord. Kystlinja her heter Napali Coast. Dette er så langt man kommer på bilveien på vestsiden. Ca.10-12km i luftlinje nord-øst stopper veien som kommer opp på østsiden. Det ser ikke langt ut på kartet, men det er en del hindringer i form av fjell og daler mellom disse veiene :)
Nyter utsikten over Kalalau Valley fra Pu'u O Kila Lookout.
Vi kjørte helikopter over Kauai. Man kan bare se 20% av øya hvis man følger veiene, men med helikopter får man se en god del mer på de 50min man er i lufta. Her er fossen de filmet i den første Jurassic Park filmen. Vi hadde friska opp minnet og akkurat sett filmene, så når de spilte film-musikken samtidig som vi fløy over her, kom man virkelig i stemning. Forventa nesten å se dinosaurer løpe under oss... :)
Na Pali Coast nord på øya sett fra helikopter. Jeg satt der med gåsehud og en liten klump i halsen pga den fantastiske naturen vi fløy over. Velvalgt musikk i hodetelefonene gjorde nok også sitt til å skape den sterke og inntrykksfulle opplevelsen.
Na Pali Coast fra helikopter.

Na Pali Coast fra helikopter. Bildene er kanskje litt like, men vi hadde så mange og vil gjerne dele mest mulig med de som vil se. 
Na Pali Coast fra helikopter. Huler langs kysten som båter kan kjøre inn i.
En av mange canyons langs Na Pali Coast. Helikopteret fløy innom noen av de på turen langs kysten.
Na Pali Coast fra helikopter.
Helikopter over Tunnels Beach, North Shore. Man kan se revet og lavaen som danner tunnelene langs kysten her. Bra for både dykkere og snorklere.
Keana'awi Falls sett fra helikopteret. Vi så sikkert 100-vis av fosser på turen over Kauai.
Akkurat landa etter 50 min i dette helikopteret over Kauai. En sånn tur burde være obligatorisk for alle som kommer hit. Helt utrolig!
Queen's Bath ved Princeville på North Shore. Vet ikke hvor oppdatert denne plaketten er, men folk dør visst ofte her. Den viser 28 dødsfall. Det ligger noen naturlige basseng langs det ville havet, der bølgene herjer med de som prøver seg på et bad eller bare går for nærme kanten. Man kan enten bli kasta rundt blant klipper og koraller, eller dratt rett ut til sjøss.
Queen's Bath. Lur som jeg er, måtte jeg prøve meg så klart. Det så ikke så farlig ut da jeg gikk nedi det klare og rolige vannet i dette lille bassenget. Bak meg kommer det en bølge som gjør vannet, meg og Ingunn litt mer urolig...
...så jeg kom meg opp litt fort igjen. Like etter kom en større bølge og lagde vaskemaskin der. Flaks. Hadde jeg sitti der fortsatt, hadde jeg blitt kasta rundt i steiner og koraller, eller også dratt ut over den lave kanten. Ikke mitt stolteste øyeblikk, men det gikk heldigvis bra denne gangen.
Små fisker i en vannpytt ved Queen's Bath ved Princeville, North Shore.
Vi gikk litt av Kalalau Trail i Napali Coast State Wilderness Park. Der hadde vi utsikter som dette. Samme landskapet som vi så fra helikopteret dagen før, bare fra et bake-perspektiv denne gangen.
Lava-steiner på Kalalau Trail i Napali Coast State Wilderness Park. Stilig mønster i steinen.
Hanakapi'ai Beach. Brukte 1t15min hit. Dette var vendestasjonen på vår tur, så vi gikk samme vei tilbake igjen på Kalalau Trail i Napali Coast State Wilderness Park. Ved denne stranda hadde de en plakett tilsvarende den i Queen's Bath med oversikt over dødsfall etter drukninger blant badegjestene. Vi bada ikke her...
Etter turen dro vi hit til Tunnels Beach. Ingunn la seg i sola, mens jeg tok på maske og snorkel og menga meg med alle skilpaddene og det merkelige undervannslandskapet (lava-landskap med grotter, "daler" og tunneler).
 En av de mange skilpaddene jeg møtte da jeg snorkla på Tunnels Beach. Et sted hadde jeg 7 skilpadder rundt meg, men så flere andre steder på lava-revet. Litt skummelt å snorkle her pga bølger og tidvis grunt vann, men det gikk bra. Skilpaddene ble også kasta litt rundt i bølgene mens de prøvde å spise. Litt klønete, men morsomt å se på de :)
Denne utsikten er også fra North Shore. Vi står på Hanalei Valley Lookout og ser innover. Havet er ikke veldig langt bak oss.
Klar for Ziplining med GoPro på hjelmen og sekken på ryggen. Det var i alt 8 forskjellige linjer som varierte i lengde og hastigheter. Den lengste var ca.550 meter lang.
Ingunn i farta med meg i bakgrunn på en av de doble linjene.
Her henger jeg opp-ned på den lengste linja som var 550m. Tok 34sek over+90sek til før vi hadde beina på jorda igjen. Det gikk litt fram og tilbake før vi fikk en stige under beina. Utrolig morsomt!
Ville gris-unger langs veien til bade-dammen etter Ziplininga. Det er visst mange flere ville griser på øya enn mennesker. Guiden snakka om ca.300000 griser, og ca.63000 mennesker... Regner med det samme gjelder høner, uten at vi har hørt noen tall på det...
Jeg tar dagens aller siste Zipline ut i badedammen. Deilig og avkjølende når dagen begynte å bli solfylt og varm etter en morgen hengende i stroppen.
Stranda ved Sheraton Hotell i Po'ipu. Dette var ikke langt fra Ziplininga, så vi la oss her da vi var ferdige. Nok en hard dag på jobben...
Dette bildet er tatt rett til høyre for det forrige. Her kunne skilpadder komme opp og hvile i fred på stranda. Det er vanlig å gjerde inn slike områder på strendene for å beskytte skilpaddene mot tankeløse turister som skal klappe og plukke på de mens de prøver å slappe av.
Jeg måtte en tur litt dypere enn snorkel kunne gi meg luft til, og ble med på et par båt-dykk. Har ikke det beste undervannskameraet, men her er uansett en stim av Blue-striped Snappers. Det var veldig mye liv her. Mange av artene de har her fins ikke andre steder, noe som gjør det ekstra morsomt å se de. Fiskene på bildet er ikke av de sjeldne.
Det var alt vi hadde fra Hawaii. Vi har kost oss utrolig mye her, og skulle gjerne vært her mye lenger. Det hadde blitt altfor dyrt, så nå står Asia for tur. Japan neste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg igjen en kommentar eller still spørsmål her hvis du har noe på hjertet, så skal vi svare etter beste evne :)