onsdag 15. april 2015

Sapporo

Visste ikke mye annet om Sapporo enn at de har arrangert OL her i 1972 (googla årstallet), og at det er et kjent internasjonalt bryggeri-navn. Vi dro fra våre trygge verter i Tokyo tidlig på morran og tok 2 metroer for å komme til Tokyo togstasjon. Der var vi så tidlig ute at vi rakk et tidligere tog og så var vi på vei. Tok oss de 2 metroene, 3 tog og totalt 11t før vi satte fot i Sapporo. Byen er Japans 4. største og ligger et godt stykke nord i landet på øya Hokkaido. Vi kjørte tog gjennom en 23km lang tunnel 100 meter under vannet fra fra øya Honshu der bl.a. Tokyo ligger til Hokkaido. Nok om det. Behagelige tog og to fornøyde reisende kom fram helt på egenhånd selv om vi var litt usikre på alt sammen da vi dro "hjemmefra". Ingen problem!
Lyn-tog vi kjørte første strekka fra Tokyo på vei til Sapporo. Toget kan kjøre opptil 320km i timen, men er veldig stillegående og behagelig å sitte i.
Mitt Japan Tog-Pass. Med dette kan vi kjøre de fleste tog i Japan i 21 dager. Kosta ca.4000kr, men de pengene blir lett kjørt inn. Et meget godt tilbud for utenlandske turister i Japan.
Tidligere Hokkaido Regjeringskontor-bygg i Sapporo. Fin bygning med fin hage rundt. Legg merke til de fine hattene på de små og store buskene :)
Sapporo Clock Tower, Dette klokke-tårnet har vist tiden for innbyggerne her i over 130 år, og er et viktig landemerke for japanske turister. De står i kø for å ta bilde av seg selv foran bygningen på et eget podie nederst til høyre i dette bildet.
Bensinstasjon i Sapporo. Pumpe-slangene henger fra taket og betjenes av personalet på stasjonen. Aldri sett noe sånt før... God plass for bilister som skal inn og ut.
Japanerne er renslige og har seriøse doer. Dette er styrepanelet på en typisk japansk do, med varme i setet og div skyllinger. Dette bildet er tatt på rommet vårt i Sapporo. Det er ikke bare på hotell og i private boliger man finner disse, men de fleste offentlige toaletter har disse funksjonene også. I tillegg har mange offentlige toaletter et lydanlegg som spiller lyden av rennende vann med ønsket volum for de som måtte ønske eller trenge dette. En annen observasjon når vi er inne på temaet, er pissoar på offentlige dame-doer. Det vites ikke hvordan disse brukes enda, men mysteriet kan bli løst i løpet av turen hvis fruen skulle komme inn og se noen benytte de...
Ingunn i Sapporo. En enkel by å navigere i. De har bare rette gater i rutemønster, og navna på de er gate 1,2,3 osv nord, sør, øst og vest med Odori Park som et nord-sør 0-punkt. Relativt kjølig her oppe, men sola varma godt.
Nisser og dverger klatrer på veggen på dette bygget i Sapporo.
Shobu Pond i Nakajima Park i Sapporo. Her har ikke kirsebær-trærne begynt å blomstre enda, som de har i Tokyo.
Drikke-automater som denne står på alle gatehjørner i Sapporo (og generelt i Japan). Kan kjøpe både varme og kalde drikker på noen av de.
Hele sentrum hadde dette skiltet på fortauene. Røykfritt sentrum i Sapporo. Veldig deilig for oss ikke-røykere! 1000Yen er snaut 70kr, så ikke den største boten om man skulle bli tatt, men det blir jo en litt dyr røyk... eller sjokolade for den som kaster papiret på bakken. Uansett funker det bra ser det ut som. Gatene her i byen er plettfrie og strøkne!
Pariserhjulet står i 7.etg på et kjøpesenter midt i Sapporo og lyser fint opp om kvelden.
Utsikt mot nord fra toppen av pariserhjulet. Ser TV-tårnet lyse opp litt til høyre i bildet.
TV-tårnet i Odori Park, midt i Sapporo.
Sapporo Bryggeri (Museum og Beergarden). Selve bryggeriet ligger et annet sted, men man får historien og smaksprøver her. Det er det eldste bryggeriet i Japan og har brygget øl siden 1876. Bryggemesteren fra den gang lærte å brygge øl i Tyskland.
Her spiser vi Gengis Khan (Jingisukan), en mongolsk grillrett som er en lokal spesialitet her i Hokkaido-provinsen. Man sitter ved en liten, privat grill som blir fylt med løk og smurt med en klatt saue-spekk. Kjøttet (lam eller biff) blir servert ferdig skivet så man kan grille det selv. Maten dyppes i en slags soya-saus, og det hele skylles ned med lokalt Sapporo-øl. Vi satt på et bord med 4 griller som ble oppvartet av en "servitør" som passet på hele tiden. Ville man ha mer mat av noe slag, kom den nesten før man rakk å bestille den. De snakket ikke et ord engelsk der vi spiste, men vi pekte på bilder i menyen og gikk derfra gode og mette :) En smakfull opplevelse som absolutt anbefales.
Etter to fine dager i reine og solfylte Sapporo tok vi natt-tog sørover igjen til en by som heter Akita. Mer om det i neste innlegg.