torsdag 29. oktober 2015

Sihanoukville & Koh Rong Sanloem

Etter mange uker i innlandet var det et etterlengta gjensyn med havet for oss. Sihanoukville er en turistifisert strandby der gatene er fulle av barer, restauranter, gjestehus og reisebyråer. Vi var innom en natt før og en natt etter vårt opphold på øya Koh Rong Sanloem og syns byen var helt ok.

Golden Lion Traffic Circle i Sihanoukville. Disse løvene står i en rundkjøring midt i turistsentrumet i byen. Tydeligvis populære klatrestativ for lokalbefolkninga...

Første gjensyn med havet og en iskald halvliter i en god stol var ikke feil.

Begge bildene er av Serendipity Beach i Sihanoukville, tatt fra båtbrygga. Hele veien langs stranda er fylt av barer og restauranter og er livlige om kvelden, men rimelig døde om morgenen...

Båtbrygga der båten vår ut til Koh Rong Sanloem gikk fra.

Ingunn går i land på Koh Rong Sanloem. Endelig litt øy-liv igjen :)

Bungalowen vår på Saracen Beach. Enkel og grei med strå-tak og vegger. Vi hadde eget bad, vifte og myggnetting over senga, men ikke stort mer. Det holdt for oss. Det ble litt fuktig da det regna 3 av 4 netter og regnet dryppa igjennom noen steder i taket og blåste inn gjennom myggnettingen øverst på veggen. Mest spennende var det den ene natta da vi lå under lakenet for å holde oss tørre for noe regn som blåste inn gjennom nettingen og plutselig hørte et enormt brak. Vi trodde taket hadde rast sammen og lå der med armene til beskyttelse over hodene våre. Det viste seg at døra hadde blåst inn, så regnet fossa inn av den :) Vi fikk lukka døra, og like etter slutta det å regne og blåse. Det varte som regel ikke så lenge heldigvis. På dagene skinte sola og alt var fint :)

Utsikten fra bungalowen vår. Dette betalte vi 20$ pr natt for, noe som var blant det billigste på denne øya. Alt var en del dyrere her enn på fastlandet. Vi hadde heller ikke internett de dagene vi var her. Noe som i grunn var ganske avslappende og deilig .)

Her lærer jeg å lage tyrkisk brød på restauranten ved bungalowen til noen venner av oss lenger nede på stranda. Læreren var mannen med lagt hår og skjegg ved siden av meg. Brødene smakte nydelig!

Vi er herved advart om at det ikke selges vann den neste 1,5km. Vi fant dette skiltet litt artig da det minna oss litt om Australia der det var litt mer grunnlag for å advare mot lange strekker uten tilgang på vann :) Da snakka vi om 100-vis av km... Denne strekningen gikk vi hver dag for å komme til Lazy Beach som lå på andre siden av øya, og var finere enn den vi hadde foran bungalowen vår... Det er ikke bare gresset som er grønnere på andre siden som ordtaket sier, men stranda er finere også... ;)

Lazy beach.

Ingunn på vei ut i 30 graders vannet på Lazy Beach. Det var vel aldri mer enn 10 mennesker på stranda her på en gang.

det lå også en restaurant på denne stranda, og de hadde en veldig deilig og avslappet atmosfære... Her er Ingunn sammen med de to australske søstrene vi ble kjent med i Laos + en tysk jente som de møtte på vei hit.

Solnedgang på Lazy Beach. Etterpå spiste vi på restauranten for å vente på mørket. Vi hadde hørt at vi kunne se selvlysende plankton i vannet her, men månen var for sterk så det ble ikke noe særlig av dette... Vi trengte fortsatt lommelykt for å gå stien gjennom skogen tilbake til bungalowen vår. På denne stien var det tidvis et yrende dyreliv. I løpet av de gangene vi gikk fram og tilbake der, så vi apekatter, Hornbills, store ekorn, en 2 meter lang slange, firfisler, store 1000-bein og edderkopper.

Det ble endelig et par dykk på meg også. Den første dagen jeg skulle dykke, var båten ødelagt så det ble forskyvi. Det var helt greit for meg. Jeg var aleine med instruktør og guide Tom fra Irland. Han begynte å dykke da jeg ble født, så han hadde holdt på en stund. Han var også pensjonert elitesoldat fra Irland og hadde mye spennende å fortelle om både den tiden, og om livet her i Kambodsja. En lærerik dag i tillegg til 2 fine dykk. På bildet her er en slags stor snegle som jeg aldri har sett maken til tidligere. Legg merke til de lange snabel-lignende tingen som stikker ut foran. Den "snuste" seg fram med den mens den skled sakte frem over sandbunnen. Snegla var på størrelse med en stor knyttneve. Å se nye ting under vann er det som gjør dykking spennende for meg, og det er stort sett alltid noe nytt å se når man kommer til nye steder.

Copperband Butterflyfish.

Blå Anemone.

Det var mange fiskestimer av forskjellige slag. Dykkinga rundt øyene her var relativt grunn. Vi hold oss mellom 5-13 meter, noe som ga oss lang tid under vann. Begge dykkene varte 84 minutter hver. Vi hadde fortsatt mye luft igjen, men normale dykk var 60 minutter, så Tom syns det var greit å avslutte etter 84. Jeg er enig i det. Ble ikke akkurat kald heller da vannet som nevnt er 30 grader. Både på overflata og 13 meter nede :) Det er sånn det skal være i min verden!

Fiskene tar siesta under...

Mellom dykkene gikk vi i land i M'pay Bai som ligger nord på Koh Rong Sanloem. Jeg spiste og gikk en tur og så på stedet. Det tok meg ca.15 minutter å rusle rolig gjennom det som var av gater. Jeg møtte en gammel australier som hadde vært i Norge for 40 år siden. Han ramsa opp byer og fjell både i Norge, Sverige og Finland som han også hadde besøkt. Etter rundturen hans i Europa hadde han haika rundt i Afrika og gått opp Mt Kilimanjaro. Her ramsa han opp alle campene på veien opp. Jeg har prøvd meg på Mt Kilimanjaro, men hadde ikke klart å nevne noen navn på disse stedene. Jeg kjente likevel igjen navnene etter hvert som han nevnte de, men ble utrolig imponert over hukommelsen hans! Det var tross alt 40 år siden han hadde vært der, og bare 8 år siden jeg var der... Skulle gjerne snakka mer med han, men måtte avgårde for å dykke igjen :)

Vi tilbragte 4 netter og 5 dager på øya. Det eneste kjøretøyet de hadde her var en "highland tractor" som de frakta folk og bagasje og annet som var for tungt å bære tvers over øya. Utrolig deilig å være på en slik øy. Vi hadde strøm i bungalowen fra et aggregat mellom kl.18-23 og noen ganger et par timer på morgenen. Det var helt greit. Man klarer seg med lite og tilpasser seg til det man har. Vil absolutt anbefale noen dager her for de som er i området. Siste dagen fikk vi oppbevare bagasjen i dykkesjappa mens vi lå på stranda. Vi tok båten tilbake til Sihanoukville kl.16. Da vi etter litt motortrøbbel kom avgårde begynte det å regne, så det var perfekt timing :) Båten var åpen på begge sider, så de som satt langs sidene ble mer eller mindre våte. Vi satt i midten og hadde det egentlig veldig fint :) Turen til øya tok oss 45min, men tilbake til fastlandet stoppa vi innom to andre steder og brukte dermed 2t15min. Det kan ha vært pga det dårlige været også... Vi har uansett hatt noen meget deilige dager med hav, strand, snorkling og dykking. Nå er det tid for storby igjen og hovedstaden Phnom Penh er neste.