tirsdag 20. oktober 2015

Kratie & Sen Monorom

Nok et nytt land med nye folk, ny valuta, nye utfordringer og nye muligheter. Turen fra de 4000 øyer i Laos gikk veldig bra, dog med noe usikkerhet underveis. Man leser så mye om disse grenseovergangene og alle lureriene man kan bli utsatt for, så man kan bli gal av paranoia av mindre :) Vi starta dagen med en båttur fra Don Det til fastlandet, og gikk innom en bank der vi kjøpte US$ for resten av våre Laotiske Kip, før vi kom til buss-stasjonen. Der ble vi satt i sving med å fylle ut nødvendige papirer for å få visum til Kambodsja. Greit nok - fint å være ferdig med dette før man kommer til grensa tenkte vi. Tvilen starta da personen som satt der ville samle inn alle passene med tilhørende 40$ pr stykk for at han skulle ordne visum for oss. Vi hadde lest at de ville prøve seg på dette på selve grensa, men ikke allerede her. Alle leverte til slutt passene sine (vi var 20-30 personer som skulle over), og håpa på det beste. Etter hva vi hadde fått med oss var prisen mer eller mindre riktig, så da var dette egentlig bare enklere og raskere for alle i bussen. Han som hadde alle passene dro avgårde 30-40 min før oss, noe som virka litt usikkert da vi normalt må møte opp personlig både for å stemple oss ut av et land og inn i neste land. Sånn var det ikke her tydeligvis. Vi kjørte bare rett ut av Laos, og satt oss på en kafé og venta til personen med passene kom og delte de ut igjen. Alt i orden - vi var lovlig i Kambodsja og hadde passene våre i lomma igjen :) Veien til grensa i Laos var ok, men inne i Kambodsja var den ikke fult så bra... På'n igjen :)

Her har alle gått ut av bussen for at den skal kjøre nedi et kraterlignende hull i veien. Det skrapa voldsomt i støtfangeren, og den var rimelig skeiv da bussen kom opp igjen og var tilbake på veien. Senere lå hele fangeren inni bussen. De skrudde den av ved en senere mat-stopp.

Et slags pinne-dyr vi møtte på veien langs Mekong-elva i Kratie.

Vi rakk en runde rundt i Kratie før sola begynte å nærme seg horisonten. Da satt vi oss på en restaurant ved elvekanten og nøt synet sammen med god mat og drikke. Fin start i Kambodsja :)

Neste dag var nok en reisedag. Vi ble henta i en minibuss med mer sprekker i ruta enn det var mulig å telle. Et realt spindelvev... Vi kjørte ikke langt før vi bytta til en annen (den på bildet). Vi står fortsatt i Kratie, og her stables bagasje og folk inni og bakpå bilen. Vi kjørte med bakluka åpen hele veien for å få plass til alt og alle. Vi satt midt i bilen og hadde det ganske greit, dog noe trangt...

Sen Monorom, nord-øst i Kambodsja, nære grensa til Vietnam. De to hovedgatene gjennom byen hadde asfalt, men de fleste sidegatene (det var ikke så mange) var grus og jord som på bildet.

Her er en av de lokale kinoene. Folk samler seg her og ser filmer på TV'n de har satt opp.

Neste dag igjen var det dags for vår to-dagers elefant-og jungel tur med Mondulkiri Project. Her nærmer vi oss Mondulkiri Project Jungle Lodge der vi starta turen på 18km gjennom jungelen. Folka som driver dette stedet, leier jungelen og noen elefanter fra landsbyene i området for å bevare og beskytte skogen mot avskoging og elefantene mot utryddelse. Så lenge de har leiekontrakt på området her, kan ingen hogge ned skogen, men menneskene i landsbyene kan fortsatt jakte og drive som de alltid har gjort. De får ingen statlig støtte, så alt dekkes av turister som kommer for å oppleve dette stedet - som oss :)

På tur i jungelen.

En liten gård midt i jungelen, der de dyrket mais.

Varierende fremkommelighet, men stort sett ganske greie stier på jungelturen. Vi var heldige med været, og det hadde ikke regna på noen dager så det var relativt tørt på bakken også.

Vi stoppa for lunsj ved Leng Ong Waterfall. Vi hadde sett og fjerna noen blod-igler mens vi gikk, men her tok vi en grundigere sjekk i skoa. Jeg fant en som hadde spist seg god og feit på foten min :) De fleste iglene vi ser på bakken er nesten like tynne som den tynneste halvdelen på bildet. Den tykke delen er kun fylt av blodet mitt... En god dag for igla helt til jeg knuste den :) Jeg kjente ingen ting, og det er ikke farlig. Det blir bare litt sølete på sokker/klær der den har sugd.

Etter å ha luka føttene for blod-igler, var det godt med et bad i  Leng Ong fossen :)

Etter lunsj viste guiden oss hvordan de brant inni et hull i dette spesielle treet for å utvinne et middel som de brukte til å tette båter, tak , bøtter og lignende. Han hadde et navn på det, men vi fikk ikke helt tak i det. Han satte fyr på en "hule" i treet og lot det brenne noen minutter før han slukka det igjen.

Denne væsken dytta han over i en flaske og tok med seg til landsbyen sin. Treet tåler visst dette godt i flere år før det blir gitt en pause så det kan gro igjen. Etter noen år til kan de fortsette.

Leng Kun fossen. Dette var den største fossen vi så på denne turen.

Leng Ret fossen. Her gikk vi under fossen gjennom denne grotta og fortsatte på andre siden. En kul vri å se fossen fra baksiden for en gangs skyld :)

Det var mange rare og kule trær, men disse var ekstra innvikla. Det var egentlig ett tre, men greinene vokste ut og ned til jorda og slo rot så det ser ut som 4-6 trær, selv om alle kommer fra ett og samme tre.

Enda en elvekryssning. Ingen zip-lines denne gangen, men ulike tre-broer i mer eller mindre spennende forfatning :)

Guiden vår snakker med familien sin. Bestemor sitter å røyker en hjemmelaget feit cigar av fersk tobakk, mens tanta leiter etter lus i hodet på en av kusinene hans. Det syns ikke på bildet, men en annen av kusinene hans hadde fanga en kricket som hun plukka fra hverandre for å finne noe inni den.

Vi fikk bli med på kricket-jakt med denne kusina og broren hennes. Når de ser en kricket i et hull i bakken, tar de først et langt strå og stikker nedi for å måle om det ikke er for dypt. Deretter dypper de strået i en flaske med maur som de har samla til formålet og stikker strået inn i hullet igjen. Etter litt kommer kricketen løpende eller hoppende ut (liker tydeligvis ikke maur) og ungene sitter klare til å plukke den opp og dytte den ned i en flaske. Dette er snacks for landsbyboerne.

Oppe på en slags åskam mot slutten av jungelturen vår.

Her har kusina til guiden samla opp noen kuer som hun leder tilbake til landsbyen sin der turen vår endte.

Guiden vår på vei ned til Putang Bunong Village, der han bor og turen vår avsluttes for dagen. Strå-hyttene er den tradisjonelle boligen her, men det var hus i alle mulige størrelser, fasonger og byggemåter.

Ingunn på plass i Mondulkiri Project Jungle Lodge, der vi starta turen vår og skulle overnatte. Vi ble kjørt tilbake hit fra landsbyen vi endte opp i. Vi sov i hengekøyene til venstre i bildet.

Utsikten fra Mondulkiri Project Jungle Lodge.

Guiden vår kokte grønnsaker i dette bambus-røret. Smakte helt nydelig! Det hadde sikkert ikke veldig mye med bambusen å gjøre, men dette var en vanlig måte å koke mat på her. Hvorfor ikke? Man slipper oppvask av kjeler...

Middagen ble servert på stråmatte på gulvet. Vi og kokka på bildet + dattera hennes, guiden vår og en tysker som hadde gått sammen med oss og skulle overnatte.

Da Ingunn skulle pusse tenna, hørte vi andre noen rare utrop utenfra. Hu hadde fått øye på denne i buskene der hu sto og pussa. Kroppen var stor som halv pekefinger.

Rett etterpå fikk hu øye på denne og to lignende inne på doen :) Et yrende dyreliv!

Morgenen dag 2 i lodgen. Natta ble tilbragt i hengekøye med myggnetting festa med glidelås. Inni hadde vi en dyne, og det ble faktisk litt kjølig under oss der det bare var duken i hengekøya som beskytta mot den friske nattelufta.

Frokosten var en meget velkommen overraskelse - pannekaker med Nutella og banan. Kan ikke klage på utsikten fra frokostbordet heller :) Vi så en stor Hornbill fly frem og tilbake nede i dalen noen ganger.

Dag 2 var elefant-dag. Vi mata de med bananer og fulgte etter de mens de spiste bambus og røtter, og dynka seg i gjørme rundt i området her.

De hadde 4 elefanter, men bare 3 av de var her denne dagen. Vet ikke hvor den siste var, men den var visst litt humørsyk og var kanskje ikke så bra å ha i nærheten av turister når den hadde en dårlig dag...

Her har den dynka seg i gjørme fra elva og går med et stykke bambus i munnen.

Senere på ettermiddagen bada vi med en av elefantene - Princess. Hu ble kalt så fordi hu var så lat og fikk andre til å gjøre ting for seg. De andre tok bananene med snabelen, mens hu her bare gapte og ville ha de servert rett i munnen. Det samme med badinga. Her driver jeg å spruter vann på Princess og alle sammen skrubba og vaska henne, mens de andre to gjorde jobben selv. Helt greit for oss. Vi syns det var stas å få bade med en elefant!

Etter en god stund i vannet (40-50min) var den verste vaskinga gjort og hu bare sto der og koste seg i den friske vannet.

Etter at vi var ferdige med Princess, gikk vi et annet sted for å se de andre to bade seg selv. Her får Ingunn et (gjørme)bad også :)

En liten gjørme-splæsj sånn avslutningsvis :)

Dette var de første dagene våre i Kambodsja. Mye reising, men absolutt verdt det for å oppleve dette stedet. Som alltid er det litt uvant med ny valuta, men her bruker de Riel og US$ om hverandre, så det blir litt ekstra hodebry når man skal handle. Vi betaler i dollar og får igjen i Riel eller dollar alt etter som... De få minibankene som tar våre kort gir oss bare dollar. Litt merkelig, men greit nok. Da blir det ikke noe stress med å bruke de opp før vi drar herfra siden det alltid er bra å ha litt dollars liggende... Vi sov en natt til i Sen Monorom før turen gikk sørover til Kampot.