fredag 5. juni 2015

Seoul

Å komme til Seoul i Sør-Korea var ganske likt som å komme til Japan. Det er en veldig moderne, rein og fin by. Vi fikk en stille ankomst i byen da vi ankom i 10-tiden på kvelden. Lite trafikk og rolig i gatene de 6-7 min vi brukte på å gå til hostellet. Der ble vi budt på doughnuts og Ginseng-te av eierinna etter at vi fikk lagt fra oss bagen og sekkene våre på rommet. Det virket som om hun syns det var veldig stas med nordmenn som gjester. Noe hu bare hadde hatt en gang tidligere. En meget hyggelig start i et nytt land :) Et par dager senere da vi satt på kjøkkenet og spiste, lagde eierinna mat der også. Da fikk vi smake potetnudler på koreansk vis. Hvis dette er standarden i Sør-Korea, blir dette et meget hyggelig opphold :)
Gyeongbokgung Palass. Her har det bodd keisere før i tiden. Palass-området er omgitt av mur-vegger og fylt av større og mindre bygninger, og vi fikk følelsen av å gå rundt i en gammel by i byen.
Ett av byggene inne i palass-området. Fargen på treverket minner litt om en norsk tre-hytte, men ellers er det ikke mange likheter :)
Pagoda over National Folk Museum of Korea. Dette lå faktisk rett uttafor palass-området, men i direkte tilknytning.
Vakter ved Gwanghwamun Gate, inn til palasset. De har en vaktbytte-seremoni hver time, lignende de vi så i Taiwan. Her var selve seremonien mindre imponerende, men uniformene gjorde opp for det - mer farger og særpreg.
Vakt ved Gwanghwamun Gate.
Morsom brann-hydrant på vei fra palasset til Bukchon Hanok Village.
Bukchon Hanok Village er en bydel som fungerer som et slags "levende museum". Her bor og lever folk vanlige liv i disse tradisjonelle, gamle husene. Mange av de er over 100 år gamle.
Bukchon Hanok Village med Namsan Tower i bakgrunnen. Dette tårnet syns fra de fleste steder i byen og kommer til å være med på mange bilder...
Jeg liker disse gamle takene så godt, så her er enda et bilde over Bukchon Hanok Village, med det nye Seoul i bakgrunnen.
Da vi gikk rundt i Bukchon Hanok Village, ble vi invitert inn i hjemmet til denne hyggelige damen. Hu sto ute og venta på en nabo som ville se inni huset hennes, og lurte på om vi ville se også. Dette var et 100 år gammelt hus med utallige rom (det var faktisk to hus bygd sammen til ett) og svimlende 700 dører! Vi telte de ikke, men det var dører over alt. Både mellom rom og til div garderober og skap. Som dere ser på bildet ble vi servert (av hushjelpa som ikke er på bildet, men sto på kjøkkenet) te og senere vannmelon. Enda et eksempel på gjestmildhet og hyggelige folk i denne byen :)
Etter en stund, kom sønnen i huset hjem. Som uniformen viser, var han militær (for en kort periode på øvelse). Han spilte piano mens moren sang for oss. Her snakker vi full pakke :) De lurte på om vi kunne spille piano, så jeg klemte til med "Lisa gikk til skolen" både med "sang" og melodi :) Tviler på jeg imponerte noen, men det var alt vi kunne bidra med... :) Utrolig morsomt og oppleve dette!
Etter besøket, gikk vi til Ihwa-dong. Denne landsbyen blir også kalt "Veggmaleri-landsbyen", noe som kom tydelig fram da vi gikk rundt der.
Ikke bare veggene som ble malt, men noen av trappene også. Likte denne trappa spesielt godt.
Utsikt til bl.a. Namsan Tower fra toppen av Ihwa-dong.
Fikk litt påpakk fra min yngste bror etter Japan at vi måtte oppsøke OL-greier der det fantes. Håper dette teller i den retning... OL-parken fra sommer-OL i 1988.
Når vi er inne på OL, tar vi med et slitent kumlokk fra OL-tiden også...
Banpo Moonlight Rainbow Fountain. Dette er verdens lengste fontene-bro (Står i Guinnes-boka). Den er 1140 meter lang og har 10000 led-lys som belyser de 190 tonnene med vann som pumpes ut av 380 bevegelige dyser pr minutt! Dette showet kjøres 3 ganger pr dag og er verdt å få med seg.
Nok et bilde av Namsan Tower. Denne gangen sett fra Gangnam-bydelen på sør-siden av elva som renner gjennom Seoul. Altså: Gangnam-style :)
Seoul har en gammel bymur som gikk rundt hele byen før i verden. Nå er den litt redusert, men man kan fortsatt gå en lengre tur på den delen som er i åsene rundt byen. Vi gikk 4-5km av totalt 18km. Det ga mange fine utsiktsmuligheter over Seoul og en god del trim for oss :)

Fortsatt oppe på Seoul City Wall. Spredt langs hele veien sto bevæpna vakter som passa på at vi ikke tok bilder i "feil" retning. Noen av stedene kunne man se ned til huset og kontoret til presidenten = ikke lov å ta bilde av. Andre steder vet vi ikke hvorfor det ikke var lov, men best å la være... Nok steder å ta fine bilder ellers.
Gyeongbokgung Palace og en av de større gatene i Seoul sett fra bymuren.
Her er vi på det høyeste punktet på bymuren, 342 m.o.h. Herfra var det trapper bratt ned til vår ende av turen som lå ca.250-300 meter lavere. Det var mange trapper på en gang, noe som kjentes greit i leggene mot bunnen. Kortet jeg holder i hånda fikk vi etter å ha registrert oss og vist passene våre på et besøkssenter ved start-punktet for turen. Det er et besøks-pass vi måtte ha rundt halsen hele veien.
Ingunn foran huset og kontoret til presidenten. Det kalles "Det Blå Huset", men det er bare taket som minner om blått... Her nede var det tydeligvis greit å ta bilder. Det sto politi overalt, og de sa ingenting til oss eller andre som knipsa i vei.
Vi kom over enda en vaktbytte-seremoni ved et annet palass i byen - Deoksugung Palace. Noe likt, men mye annerledes enn et forrige vi så. Her var det mer instrumenter i bruk, og mer folk.
Etter dette var vi rimelig utkjørte. Vi gikk rundt i byen i 10 timer første dagen, og 5 timer (Seoul City Wall inkludert) andre dagen, så beina var klare for en rolig ettermiddag og kveld. Nok en gang veldig mange nye og fine inntrykk fra en spennende og gjestfri by. Skulle tidlig opp for å kikke litt over grensa til Nord-Korea dagen etter også... Best å være litt opplagte til det :) Kommer eget innlegg for DMZ/JSA-turen vår.