fredag 19. juni 2015

Jeju Island

Så er vi på en øy igjen. En relativt stor øy med ca. 600000 innbyggere, så vi får ikke helt øy-følelsen her heller. Men øya har mye å by på. Vi hadde planlagt litt strandliv og en topp-tur på øyas og landets høyeste fjell og kanskje et par dykk, men været og andre praktiske omstendigheter ville det annerledes. Dermed la vi nye planer og dette er hva vi har sett og gjort på øya:
Vi var litt usikre på om vi hadde kommet rett da vi gikk forbi her, men fant ut at adressen stemte. Det er her vi skal bo :) Det ser heldigvis bedre ut på innsiden. Det er et gjestehus som drives av en meget hyggelig og hjelpsom dame. Hu snakker ikke mest engelsk, men vi får ordna det vi trenger og regner med hu gjør det samme :) Hu vaska til og med klærne våre gratis!, og steiker egg til oss til frokost hver dag :) Vi så for oss masse bygge-støy her, men det har egentlig ikke vært noe i det hele tatt. En skal vel ikke skue hunden på håra osv...
Vi har juksa litt med bildet nok en gang og tatt bilde av en plakat. Kan ikke kjøre helikopter hver gang :) Dette er Seongsan Ilchulbong - et krater på østsiden av øya. Vi gikk opp på kanten på den ene siden så vi kunne se nedi. Som bildet viser hadde vi ikke det beste været... Regndråpene er ekte :)
Her er vi i starten av turen opp til kanten av krateret.
På innsiden av krateret. Det er trapper mesteparten av veien opp, og tar bare 15-20min å "bestige". Turen opp gikk greit, men så fort vi kom på innsiden ble vinden mye sterkere og paraplyen ble litt mer ugrei å ha med å gjøre... Den holdt oss stort sett bare tørr på hodet og skuldrene :)
Inni krateret på Seongsan Ilchulbong.
Ingunn i Manjanggul Lava Tube. Denne lava-tunnelen var 7,4 km lang, men bare 1km var åpen for publikum. Vi gikk i en liten lava-tube på Hawaii også, men denne her var mye større og helt annerledes på alle måter. Her kunne man se hvordan lavaen hadde rent og lagt seg på gulvet, langs veggene og hvordan den hadde laget forskjellige mønster i taket. Tunnelen var 23 meter bred på det bredeste og 30 meter høy på det høyeste.
Her kan man se "hyllene" som lavaen laget da den fløt gjennom her. Lava-tunneler oppstår når rennende lava kjølner og størkner i overflaten mens det fortsetter og renne inni. Etter hvert som flommen avtar, synker nivået av lava og til slutt har man en tom tunnel som denne. Det synkende nivået av lava gjør at veggene får slike hyller som dette eller bare striper av forskjellige slag i veggene. Hvordan de ser ut kommer an på sammensetning og farta på lavaen. Resultatet blir et gedigent kunstverk som denne tunnelen. Helt utrolig hva denne naturen vår får til...
Mer linjer i veggen.
Dette er en såkalt "Lava-flåte". Slike blir til når steiner som blir dratt med i lava-strømmen setter seg fast og lava legger seg rundt og gir de mønster på samme måte som veggene rundt. Denne er tilfeldigvis formet som Jeju Island og har av en eller annen grunn fått navnet Turtle Rock.
Dette er en Lava kolonne. Den 7,6 meter høy og den største kjente lava-kolonnen i verden. Slike blir dannet ved at lava renner ned fra taket og stivner etter hvert i en kolonne eller "haug"som denne.
Tilbake i byen igjen. Her står vi på Yongyeon Cloud Bridge og ser nedover elva. På andre siden av broa er havet på nordsiden av øya.
Yongduam (Dragon Head Rock). Det er ikke alle disse steinene som ligner like mye på det de har fått navn etter. Dette er et greit eksempel. Man ser et dragehode hvis man virkelig vil...
Slike stein-figurer har de overalt her. De kalles Bestefar-steiner og skal visst beskytte mot mye forskjellig hvis du har de stående hjemme i hagen e.l.
Vi tok en tur til den største byen på sørsiden av øya. Vi skulle egentlig hoppe av et annet sted på veien, men vi havna på feil buss. Vi pekte på en by på kartet da vi kjøpte buss-billetten. Vi ante at det kunne være feil buss, men bussen gikk med en gang, så det var ikke tid til å finne ut av det. Pekte på kartet og spurte sjåføren også, og han sa det var riktig buss, så da var det vel det tenkte vi... Vi kjørte forbi destinasjonen vår ganske langt unna, så da ble vi like gjerne med til andre enden av øya... Det er ikke alle som er like interesserte i å hjelpe eller forstå, og da sier de bare "OK" eller "Yes" når vi spør, og så blir det som det blir for oss :) Uansett... Vi gikk innom et marked i Seogwipo, og her har de et stort utvalg av Kimchi og andre syltede grønnsaker. Fargerikt og helt sikkert sterke saker!
Jeongbang Falls i Seogwipa. Da vi hoppa av bussen i denne byen var vi litt lost. Karta vi har fått tak i her er alle meget dårlige, så vi gikk litt på måfå. Vi fant etter hvert et slags turistkontor og gikk inn. Dama/jenta som satt der ga oss et litt skrekkslagent smil og så seg usikkert rundt på de andre i rommet. Ingen meldte seg frivillig, så hu heiv seg på telefonen og ringte noen som snakka engelsk. Etter litt frem og tilbake med røret mellom oss og hu, skulle det komme en dame som snakka engelsk. Det var egentlig ikke livsnødvendig, men her var det altså super service! Plutselig hadde vi to konsulenter som snakka greit engelsk og ville hjelpe oss på alle måter. Det viste seg at målet vårt (denne fossen) var like nedi gata så det ville ikke vært noe problem for oss å gå dit. Da vi skulle gå, var det en del nøling og noen reiste seg og gikk ut sammen med oss, så vi ble litt usikre på hva som skjedde. Det viste seg at de skulle kjøre oss dit vi skulle :) Som sagt - grenseløs service!
Hule lava-steiner i Jeju Stone Culture Park. Det var hit vi egentlig var på vei til å begynne med da vi havna på feil buss :)
Denne stein-parken var full av stein i forskjellige former. Veldig mange av de var gammelt verktøy eller figurer laget for beskyttelse eller andre formål. I tillegg var det naturlig stein med fine eller morsomme former som på forrige bidet. Disse skålene er morte-skåler som ble brukt til å knuse korn o.l. i før i tiden.
Stein-figurer av mennesker og skilpadder.

Mer stein-figurer...
I stein-parken hadde de laget en landsby med tradisjonelle gamle stein-hus. Dette var det eneste mennesket vi så der. Vet ikke om hu bodde der eller bare satt der for show... Var ingen andre enn oss der... Man vet aldri. Der ingen skulle tru at nokon kunne bu osv :)
Her var det en hel gjeng av Bestefar-steiner.
Disse ble kalt de 500 generalene. De hadde en historie, men husker ikke hele :) Det var stort sett store steiner med en liten "hode-stein" oppå. Mange morsomme figurer...
He rer en stein som avgir en skygge som ser ut som en bestemor som holder et barn på fanget. Hvordan oppdager de sånne ting???
Dette var alt vi hadde denne gangen. I morra er det tidlig opp og fly tilbake til fastlandet. Vi har plutselig fått to dager ekstra her i landet pga at flyet vårt til Vietnam ble endra til to dager senere. De sa det var pga sykdom. Vet ikke helt hvordan det fungerer her, men kanskje det var planlagt sykdom den 23. og 24. juni... Hvis det gjelder MERS, så er det vel ikke noe mer eller mindre sykdom disse dagene enn den 22. eller 25. juni som vi fikk tilbud om å bytte til? Ikke helt fornøyde med det, men det kunne vært verre :) Skal nok finne på noe å bruke de ekstra dagene her til.