tirsdag 23. juni 2015

Cheongju & Songnisan NP

Det nærmer seg slutten på oppholdet vårt her i Sør-Korea, men vi har vært et par fine steder de siste dagene. Etter å ha flydd tilbake til Busan fra Jeju, tok vi en buss til Cheongju. Planen var å ta en ny buss rett opp til Songnisan, men siden vi plutselig hadde fått to dager ekstra fant vi ut at vi ville tilbringe de i Cheongju. Byen er middels stor (rundt 600000 innbyggere) og  er en helt grei by. Vi gikk innom turistinformasjonen for å få hjelp til å finne et sted å bo (alltid et bra sted å starte). Nok en gang snakka de ikke engelsk, men ringte en som gjorde det. Etter litt frem og tilbake med telefonen, hadde vi plutselig et rom i nærheten til prisen vi ville betale. Samtidig som jeg snakka med den ene dama i telefonen, hadde nemlig to andre hivi seg rundt og ordna rommet :) Det er ikke hjelpsomheten det står på her... Vi sjekka inn, men gikk tilbake til infoen etterpå for å snakke direkte med hu som kunne engelsk for mer info. Vi fikk et morsomt råd da vi spurte om når vi måtte sjekke ut av hotellet: Vi kunne stort sett sjekke ut når vi ville siden vi var utlendinger som ikke snakka språket. Da eieren av hotellet heller ikke snakka engelsk mente info-dama at vi burde utnytte dette og at det ikke var noe problem hvis vi ble noen timer utover den vanlige utsjekkingstiden. Det var bare å trekke på skuldrene og spille uforstående mente hu :) Tidenes turist-info! Det virka uansett som om vi var de eneste gjestene på hotellet...
Vi havna i nok et slott. Virker som det er en populær hotell-stil her i landet :) Helt greit for oss. Vi liker det også :) Var forresten strøkent inni, med store og fine rom, og heisen var tapetsert med ku-skinn innvendig - gulv til tak :)
Cheongju er en moderne by med innslag av eldre stil som denne lyktestolpen.
Vi dro på en liten utflukt til et gammelt fort litt utenfor byen. Det minnet mer om en by-mur, men blir altså kalt et fort. Samme for oss. Vi fulgte denne muren rundt hele veien. Den var 4,2km og gikk litt oppi høyden på åser som lå rundt et område der det ligger en dam, en del hus og noen restauranter der som lever av turister og tur-gåere. Fortet heter Sandang Sanseong, og det var en fint tur.
Rundturen på Sangdang Sanseong ga flere fine utsiktsmuligheter.
Denne fine sommerfuglen satt midt i veien på turen vår rundt muren på Sangdang Sanseong.
På vei hjem fra turen på fortet, hoppa vi av bussen ved denne Gull-paviljongen i Cheongju.
1,5t på bussen tok oss til Songnisan. Vi rusla gjennom den lille byen og fant et sted å bo. Nok en gang er vi de eneste gjestene ser det ut til :) Vi sjekka inn (leverte penger og fikk nøkkel - ingen navn eller annen info nødvendig). De snakker ikke engelsk her heller... Etterpå gikk vi en runde i byen og kom over denne lille kunstige fossen/fontena.
Dagen etter var det dags for en lengre og mer anstrengende tur igjen. Vår tur i Songnisan nasjonalpark starta med et besøk i her i Beopjusa tempel. Buddhaen er 33 meter høy og verdens største i sitt slag (hva nå det betyr). Det er mye av "verdens største" sånne figurer... Den var uansett imponerende nok og fin å se på. Ved siden av står Palsangjeon Hall.
Her er et kart over turmuligheter i Songnisan nasjonalpark. Vi bodde i byen som også er på kartet her og gikk opp til Munjangdae Mountain. Derfra gikk vi til Sinseondae Rock før vi gikk ned til byen igjen. En runde på ca.15-16km med høydeforskjell på 650m.
Turen starta rolig, men etter hvert kom den uungåelige stigninga med sine mange trapper. Noen ganger av stein...
...andre ganger av tre... (nesten oppe på Munjangdae Mountain).
...og av metall (opp det siste stykket helt på toppen av Munjangdae Mountain.
Utsikt fra toppen av Munjandae Mountain (1054m.o.h.).
Mer utsikt fra toppen. Kan se den lille byen langt der nede.
Nok en gang møtte vi gjestfrie og veldig hyggelige mennesker. Vi satt og tygde på våre loff-skiver med sjokopålegg (normal tur-mat for en nordmann som ikke får tak i skikkelig brød). Plutselig sto det en kar foran oss med denne pakka som inneholdt 2stk Kimbap. Han gikk tilbake til bordet sitt og satt seg med de andre han var på tur med. (Ser de på bordet ved siden av oss). Vi takka så godt vi kunne. Noe som virker litt fånyttes når de ikke skjønner så mye engelsk. Vi begynte å spise og så sto han der igjen med en pose oppskåret ananas til oss! Mulig de syntes synd på oss siden vi satt der med loffskivene våre. Koreanere er meget seriøse på tur-maten sin. De har stort sett en haug med forskjellige retter. Disse hadde også med seg (minst) en flaske med noe lokal drikke som tydeligvis også er obligatorisk på tur. Vi fikk tilbudet om den også, men har smakt den før og var ikke frista til en ny smak... Dette ble et høydepunkt på dagens tur. Blir like overveldet og glade hver gang vi møter på sånn gjestmildhet :) Og det har blitt noen ganger her i landet, spesielt.
Kanskje noen som husker denne skapningen fra Seoraksan NP? Her var det også mange av de på hele turen vår :)
Toppen av Munjangdae Mountain sett litt fra avstand da vi gikk videre.
Det var fullt av slike store steiner "strødd" langs løypa vi gikk. Spesielt ned fra Sinseondae Rock.
Vi gikk en liten avstikker og fant denne sprekken i fjellet som ledet inn til et tempel.
Ingunn på tur gjennom fjell-sprekken til Gwaneumam tempel.
Selve Gwaneumam tempelet var helt nybygd, men dette lille alteret eller relikvieskrinet var mer spennende syns vi.
En av mange broer vi kryssa på veien ned fra fjellet. Mesteparten av turen gikk i skogen.
Fin natur på veien ned fra fjellet.
Et insekt av noe slag i Songnisan NP. Har brukt en del zoom her, men det var ganske stort også...
Nede i byen igjen sitter selgerne og venter. Her gikk det mest i tørka sopp og røtter og tørka???
Det var det siste vi hadde fra Sør-Korea. Skal tilbringe en ettermiddag i Seoul igjen i morra før vi flyr til Vietnam dagen etter. Gleder oss til nok et spennende land!