fredag 3. oktober 2014

Dundas til Denmark++

Fra Dundas gikk det bare en vei, nemlig sørover :)
Kjørte til Thomas River i Cape Arid National Park som ligger ca.12mil øst for Esperance. Fikk opp teltet og gikk for å finne en sti som skulle gå langs havet. Det så ut som den var borte, så vi gikk en annen sti som tok oss til Belinup Hill. På veien så vi en kengurufamilie som virket like nysgjerrige på oss som vi var på de. Fra toppen var det fin utsikt ned mot havet og ellers mye av nasjonalparken. Kengurufamilien var der fortsatt når vi gikk ned igjen. I tillegg var det to til som holdt øye med oss på avstand. Morsomme dyr…
Ingunn ser kenguruer i Cape Arid. De var avventende, men ikke redde for oss.
Kenguru-familie i Cape Arid
Kenguru-mor med ungen i pungen på magen. Utrolig koselige greier :)
Kenguru i Cape Arid. "How's it goin' mate?"
Kenguru i Cape Arid NP. Fantastisk med kenguru og hav-utsikt i samme bildet! Såntno' hakke vi i by'n!
Etter topp-turen gikk ned på stranda igjen for å se om vi fant stien en gang til. Det gjorde vi denne gangen, og vi gikk et stykke langs klippene for å se etter hval. Tok ikke mer enn et par hundre meter før Ingunn fikk øye på en. Den ene hadde også en unge. Lenger ut så vi enda en som var på tur bort fra bukta vi var i. Topp dag for dyreliv!
Southern Right Whale i Cape Arid NP
Yokinup Bay ved Thomas River i Cape Arid NP. Sjekk fargen på vennet!
Vi trodde det skulle være dusj i denne campen, men det var det ikke… Vi hadde ikke dusja på noen dager så det ble klut og vann, halvveis gjemt bak bilen. Heldigvis ikke så mye trafikk på denne campen.  Vi har ikke hatt tilgang på vann siden vi forlot Perth, så dette gjorde godt!
Dagen etter gikk vi tilbake til stien langs havet. Fulgte denne forbi et par bukter og strender i en drøy time før vi snudde. På veien hadde vi følge av (kanskje de samme) mor og barn hval. De svømte sakte ut og inn de samme buktene som vi gikk forbi. Utrolig fint! De kom ganske nærme land et par ganger også.
Ove er veldig nære mor og barn Southern Right Whale i bukta før Dolphin Cove, Cape Arid NP
Dolphin Cove i Cape Arid NP
Etter turen pakka vi sammen teltet og dro til Lucky Bay i Cape Le Grand National Park. Dette var ca.1t kjøretur på rød grusvei. Dette satt grei farge på bilen vår som er lys grå. Ble rødt støv både utenpå og i alle dørkarmer… Sikkert ikke så bra med tanke på at vi egentlig ikke skal kjøre på grusveier med leiebilen. :-P
Bobtail på grusveien mellom Cape Arid og Lucky Bay. Denne karen lå midt på veien, så det var bare å stoppe å ta bilder. Så to til senere på strekka som tok en drøy time å kjøre :)
Lucky Bay og Lucky Beach hadde om mulig enda hvitere strender enn Thomas River. Vi gikk ca.3km langs den kritthvite stranda, og det føltes som å gå på kram snø. Det knirket litt under føttene når vi gikk. Konsistensen på sanda var et sted mellom salt og melis. Det var folk som bada her, men selv om sola skinte og varma, så blåste det ganske friskt. Vi gikk selvfølgelig barbeinte og kjente på vannet men det frista ikke til et bad..
Ingunn i melis-sanda på Lucky Beach
Ove på Lucky Beach. Delte den ikke med veldig mange andre...
Lucky Beach fra motsatt side av campen vår. Ca.3km lang strand.
Ove fikk god kontakt med en kenguru på stranda rett nedenfor campen vår. (Lucky Beach)
I denne campen var det endelig varme dusjer :) Her var det mer folk også, så det hadde blitt verre å stå bak bilen med kluten…
Neste dag sto vi opp 5.30 (våkner rundt denne tiden pga lyset) for å se soloppgangen på stranda. Var heldige å se en kenguru som spiste på stranda med en gang vi kom ned. Hvis ikke det er en bra start på dagen, vet ikke vi!
Kenguru i sol-oppgang på Lucky Beach
Spiste frokost og gikk en tur opp på Frenchman Peak. Dette var en relativt bratt tur – rett opp den ene siden av «fjellet». På toppen var det et stort «øye» - en grotte man kunne se rett gjennom. Det var selvfølgelig en utrolig fin utsikt til alle kanter også.
Frenchman Peak i Cape Le Grand NP. Vi gikk opp på høyre siden på bildet.

På vei opp Frenchman Peak. Rimelig bratt...
Ingunn i "øyet" på Frenchman Peak. Ser veien vi kjørte på langt der nede i bakgrunnen.
Ove på toppen av Frenchman Peak. Står oppå "øyet"
Vi spanderte en dusj til før vi dro videre. Klokka var da ikke mer enn 9. Ganske effektiv morgen synes vi. Kjørte til Esperance for å handle litt og fikk vaska klær. Deretter kjørte vi Great Ocean Drive. En runde som tok oss forbi fine strender som Twilight Beach og en litt underlig innsjø som heter Pink Lake. Sistnevnte var en skuffelse da den ikke var rosa i det hele tatt. Rosa-fargen kommer av sammensetningen av mye forskjellig som f.eks alger, salter, varme og lys ++. Var tydeligvis ikke rette sammensetningen denne dagen.
Pink Lake. Ikke akkurat rosa i dag, men vi kan ikke få alt som vi vil heller...
Resten av dagen kjørte vi til vi fant et greit sted å parkere bilen ca.1t nord for Albany. Sov i bilen og kjørte videre neste morgen og tok en liten runde i Albany. Kjørte opp på Mt. Clairence der vi fikk fin utsikt over byen og havet rundt. Der hadde de også en minne-park over de falne soldatene under 1. Verdenskrig .
Neste stopp var Porongurup National Park. Der gikk vi en relativt bratt tur opp til Castle Rock og gikk på smijernsbrua rundt toppen – The Granite Skywalk. Nok en gang en fantastisk utsikt!

Ove holder oppe en liten stein ved Castle Rock. Måtte slippe til slutt...

Ingunn ved en snømann a'la Australia, på Castle Rock

Ingunn på Granite Skywalk på Castle Rock
Enden av Granite Skywalk på Castle Rock
Utsikten fra Granite Skywalk på Castle Rock
En liten kjøretur unna var det et stort tre som hadde vokst ut av en stor stein. Var ikke det mest fantastiske vi har sett, men merkelig nok til å være verdt en titt. Kjørte sørover etter dette og endte i Denmark! En koselig liten by ved havet. Fine strender og ellers mye skog rundt. Herfra så vi en stor skogbrann et stykke nordover. Skyene fikk plutselig en orange farge, og det ble litt mørkere. Vi så skogen der det brant i det fjerne, og fikk senere vite at det var en påsatt og kontrollert brann.
Kom oss til Shannon National Park og fikk en teltplass der for natten, men det kommer i neste innlegg :)