søndag 5. oktober 2014

I Australias store skoger

Vi starta skogeventyret i tretoppene på Giant Treetop Walk. Det var akkurat det det høres ut som - en vandring mellom tretoppene. Det høyeste stedet var 40 meter over bakken. Som man ser av bildene, gikk vi på en slags stålkonstruksjon fra tre til tre. Disse bruene svaiet mer eller mindre ettersom folk gikk på de. Ikke alle i selskapet vårt var like glade for dette...

Giant Treetop Walk i Valley of the Giants.
Ingunn på det høyeste punktet på Giant Treetop Walk - 40 meter over bakken.

Her er vi begge blant tretoppene i Valley of the giants.
Etter vandringen i toppene, fortsatte vi i bunne blant mange enorme trær. De største trærne var ca.400år gamle og kunne bli over 80 meter høye og veie rundt 150 tonn. Her snakker vi en del ved...
Ancient Empire Walk i Valley of the Giant.
Vi fortsatte turen i de store skoger, og tok et par netter i telt i Shannon National Park. Shannon var en gang en liten by fra 1940-tallet til 1969. Nå var det bare skog og campingplass blant trærne og et par gamle hytter som man kunne leie. Det sto skilt langs stiene med info om stedet den gang det bodde folk her. Ellers hadde man aldri kunnet gjette at det hadde vært bebodd for noen år siden.
Info-skilt om Shannon
Tennisbane en gang i tiden. Noen som ser den? Vi så litt spor av noe som kunne ha vært en tennisbane da vi gikk inn i skogen bak skiltet.
Ove på vandring på en tur-sti fra campen. Gikk en runde på ca.9km Mange store trær...
Ingunn studerer noen rare palmer. Når de er mindre stikker pinnene som nåler (på størrelse med forlengede strikkepinner).

Ingunn på tur i de dype skoger i Shannon NP.
Shannon Dam. Et lite vann over demningen i Shannon.
Ove jobber på campen i Shannon. Hadde en litt rolig dag etter gå-turen vår. Blir litt jobbing med bilder og div på PC når vi har strøm på den..
Etter to dager i telt i Shannon, kjørte vi vestover til Pemberton. Der var det er par trær man kunne klatre opp i.
Dave Evans Bicentennial Tree. Dette var det høyeste av trærne man kunne klatre opp i. 68 meter høyt.
Ove klatrer opp Dave Evans Tree. Det var stål-pinner festet rundt treet mesteparten av veien til man kom til plattformene på toppen. Det var 4-5 plattformer før man sto på toppen og svaiet lett i vinden 68 meter over bakken.
Fra toppen og rett ned fra Dave Evans Tree. Kan se Ingunn som en prikk på bakken der nede.
Det andre treet Ove gikk opp i: Glouchester Tree. Dette var bare 53 meter høyt.
Rundt Pemberton var vi innom et par fosser. Ingen av de var noe spektakulære, men fine nok å se på. Neste stopp var Augusta som ligger på en spiss helt sør-vest. Her var det heller ikke mest å se på. Liten koselig by der man kjører gjennom hovedgata og ser det meste derfra. Stoppa på fyret som er Australias (fastlandets) høyeste. Her i byen fikk vi også fylt opp drikkevann så vi var klare for noen dager til.
Ingunn i Margaret River. Koselig, liten by som mange andre i området.
I Margaret River fikk vi oss et varmt måltid og noen smaksprøver på fersk fudge fra den lokale Fudge Factory. Dette var skummelt godt og fristende for folk som prøver å leve etter et visst budsjett...
Var innom en McDonalds i Busselton, noen mil nord for Margaret River, der vi fikk lada PC og annet utstyr samtidig som vi fikk lagt ut forrige innlegg på bloggen. Var mørkt da vi dro derfra, så dagen endte på en rasteplass rett før Bunbury der vi slo oss til ro i bilen for natten.