tirsdag 16. september 2014

Teluk Nipah, Pangkor

Ny oppdatering fra øy-livet..
Siden sist har vi først og fremst hatt noen late dager på stranda, men vi har klart å rive oss løs fra det og vært på et par utflukter på øya også. I tillegg er det slutt på å ha strendene og "byen" her for seg selv, da det har blitt skoleferie i landet og flere av hotellene her er plutselig er fulle. Bassenget her vi bor var vanskelig å se i går pga alle folka som var oppi (Flesteparten barn. De voksne sitter i skyggen på siden og surfer på mobilene sine). Er litt greit at det er litt mer liv her om dagen også, selv om det var fint å stedet for seg selv... Tar det som det kommer...

Ove på stranda i Teluk Ketapang. Hadde stranda helt for oss selv
 På bildet over var vel siste dagen vi hadde stranda for oss selv. Denne stranda ligger litt sør for der vi bor. Ca.15min å gå.

Oss i solnedgang i Teluk Nipah

Minner litt om et hus fra en western-film. Teluk Nipah

Ingunn i Teluk Nipah. Mer folk i gatene nå som det er skoleferie og festival på øya.

Mye god mat å få kjøpt i gata der vi bor. Banan-pannekake og Ris-rull med kokkos-curry inni.

Kylling,potet,løk og annet godt pakka inn i "ris-papir" og stekt. Kjempegodt!

En av mange boder som selger mat og drikke hver dag i gata vår i Teluk Nipah

Ove spiser ris med tørket fisk, og kylling i "ris-papir". Teluk Nipah
 Etter at skoleferien begynte på fredag, poppa det fram mange nye spisesteder i gata vår. Mange vogner med grill og stekeplater som lager hver sin type mat. Vi gikk en runde første kvelden for å smake oss fram til det vi likte best. Favoritten ble de nevnte kylling-pakkene som er stekt i "ris-papir". De koster 4kr for 3stk, så man blir ikke fattig av å spise her :) Tror vi er synlige i gatebildet også. Er ikke mer enn en håndfull andre hvite turister her, og Ove er den eneste som går i baris... Barna klarer ikke la være å stirre, mens de voksne er litt mer diskrete eller uinteresserte.

Coral Bay t.v. og litt av Nipah Bay t.h. Vi har bare ligget på Coral Bay Beach av disse to. Fin sand, et par steder å spise lunsj, bra med sol og 30 grader i vannet.

1000-bein i jungelen bortenfor Coral Bay. Gikk en tur gjennom jungelen for å se hva som var rundt hjørnet nord for stranda vår. Meget fuktig og varmt inne blant trærne..
 Det er ikke bare idyll her... Ove var ute og svømte en dag, og ble brent av en slags manet. Kjente bare det stakk til som et piskeslag over foten. Svømte til land med en gang og fikk fjernet det som var igjen av tentaklene som fortsatt var klistra til foten. De var på størrelse med en solid, norsk meitemark og gjennomsiktige. Snakket med en av de lokale folka på stranda, og fikk smurt på noe som skulle hjelpe. Det svei og brant voldsomt den første timen og foten føltes stiv. De sa at det ikke var noe farlig siden tentaklene hadde blitt fjernet så fort, så vi var trygge på at det skulle gå greit. Man vet jo aldri når det gjelder sånne ting som man ikke kjenner til. Etter 3 timer var det ikke mer smerter, men bare røde merker som fortsatt er der nå 3 dager senere. No worries :) !
Foten til Ove, brent av manet.

Svingete, bratte veier rundt på øya. Leide scooter og kjørte rundt øya.

En Varan i veien på vår tur rundt øya. Var en drøy halvmeter lang

Gjenvinningsstasjonen på øya. Ser ut som de har mer å gjenvinne enn de har plass til...

Gravplass langs veien. De fleste gravene så slik ut. Store og gjengrodde. Alle hadde denne formen.

Ove i Sungai Pinang Kecil. En av stedene der ferja stopper på øya.

Dekkes på til fest i Sungai Pinang Kecil. Var mye folk her på vår første runde rundt øya, men da vi kom tilbake noen timer senere (rundt kl.16) var det stort sett stengt og ingen folk ute. En helt annerledes by...
 Vi leide scooter en dag, og farta rundt øya. Turen rundt hadde nok ikke tatt mer enn en time hvis vi hadde kjørt uten stopp. Vi stoppa derimot mange steder og kjørte en del blindveier og omveier bare for å se. Vi spiste lunsj i Pangkor Town, kikka på et Nederlandsk fort fra 1700-tallet, lå en stund på stranda og besøkte et tempel som hadde en miniversjon av Den kinesiske mur. Deilig med en tur ut og litt luft under vingene. Spesielt på en skyfri dag som denne.

Veggmaleri i Sungai Pinang Kecil.

Tørket fisk i forskjellige størrelser. Fisken blir plukket rein for hånd. Dvs de sitter og drar av hodet og plukker ut ryggraden. Pangkor Town.

Tørking av nudler i Pangkor Town. Disse lå bare til tørk i kasser på fortauet midt i byen.

Ingunn på vei inn i handlegata i Pangkor Town.

Nederlandsk fort fra 1700-tallet da de styrte handelen i området her. Fortet er gjenoppbygd til sånn det så ut den gangen. Ble revet av sinte Malayer en gang i tiden...

Ove ved Mammut stein i Batu Bersurat. Det er bilde av en tiger som bortfører en jente på den. En legende som oppsto etter at en liten jente ble bortført.

Scooteren vår parkert ved et hus i Batu Bersurat

Tempel på østsiden av øya. Man kan se den lille Kinesiske muren løpe gjennom hele området.

Stein med malt ansikt inne på tempel-området

Ingunn avslutter dagen med middag på stranda i Pasir Bogak.
 Etter å ha kjørt rundt på oppdagelsesferd rundt øya hele dagen, kjøpte vi med oss litt mat og spiste middagen på stranda (over). Ingunn fikk en etterlengtet kald Cola Light også. De har ikke det der vi bor... Etter middag tok Ove et bad, og vi så på et par karer som "plukka" kokosnøtter rett bak oss. Da de tilbød oss en, sa vi selvfølgelig ja takk. De henta macheten og åpna den for oss så vi kunne drikke fersk kokosmelk til dessert. Etterpå kakka de den i to biter så vi kunne ta den med oss og spise kokosen inni.

Ove drikker kokosmelk på stranda i Pasir Bogak

Gutta-boys som ordna kokosnøtt til oss på stranda i Pasir Bogak

Fiskebåt utenfor Pasir Bogak
Det var alt for denne gang. Ble en del bilder på turen rundt øya, så da ble det en del bilder her også. Håper dere syns det er ok. Har dere kommentarer er det bare å komme med de. Alltid hyggelig å høre hva folk syns.