torsdag 18. september 2014

Krabbefiske på Pangkor

I går kveld satte vi på vekkeklokka for første gang på en stund. Vi skulle opp litt tidligere enn vanlig for å bli med Put og onkelen hans å fiske krabbe. Vi møtte Put da Ove brant seg på en manet for noen dager siden, og Put var mannen som smurte på middelet som skulle dempe brannen. Han inviterte oss samtidig med på krabbefiske - noe vi takket ja til så klart :)
Vi ble plukka opp av Put på mopeden hans kl.6. Alt var mørkt og stille. Heldigvis var det en klar morgen og månen lyste fint på himmelen sammen med noen lyn som blinka langt unna. Så en håndfull mennesker som starta dagen med å forberede restauranten sin, men ellers ingen tegn til liv. Det var selvfølgelig plass til oss alle tre på mopeden. Her bruker de jo mopeden som "famile-bil". Det er veldig vanlig å stable familien på 4-5 personer + litt bagasje på mopeden og kjøre dit man skal. Her har man litt å lære i Norge :) Bytt ut buss og tog med mopeder = bruker nesten ikke drivstoff heller!
Uansett... Etter 5min på mopeden kom vi til Teluk Dalam der båten sto. En glassfiberjolle med presenning-tak. Disse båtene koster ca.40000kr nye med motor. Til sammenligning koster en grei 3-roms leilighet det samme. Vi ventet litt i mørket før onkelen til Put kom, og vi kjørte avgårde ut i grålysningen.

Put (alias Bob Marley) og Ingunn i båten på vei ut for å hente dagens fangst av krabbe.
Heldigvis var det en stille dag på sjøen, men rumpene våre fikk gjennomgå der vi spratt avgårde på de små bølgene sittende på 10cm høye krakker.
Dagens første krabbe, en tiger-krabbe, i båten.
Ove og onkelen til Put. Sola er på vei opp, og vi har allerede fått opp en del krabber.
Put og onkelen jobber mens turistene ser på...
Ove holder en av krabbene for fotografen.
Det havner litt av hvert i tegnene... Her er noen blekksprut-egg som har forvillet seg inn.
Put jobber mens Ingunn ser på. De hadde 300 teiner fordelt på 3 steder som skulle opp. Onkelen dro de opp og tømte de, mens Put pakka de sammen i fine hauger, klare til å settes ut igjen i kveld.
Ove poserer som krabbefisker med et par krabber i teinen.
Siste svarte flagget nærmer seg og alle teinene er snart oppe for denne gang.
Dagens fangst bestående av 3 typer krabbe, noen småfisk og en blekksprut. Kanskje 10-12kg? Småfiskene brukes som agn i teinene, mens krabbene selges for ca.40kr pr kg. Prisen varierer med etterspørselen.
Vi kom tilbake til stranda i Teluk Dalam ca.08.15. Veldig fornøyde med å ha fått være med på dette. Dagens jobb var ikke ferdig for Put og onkelen hans, men vi ble kjørt tilbake til hotellet vårt før de fortsatt å jobbe. De skulle klargjøre teinene til i kveld og dra til byen for å selge fangsten. Dagens fangst var visst normal, men de kunne få så mye som 50kg på en god dag. Dette betyr at lønna varierer en del, som jo er vanlig for fiskere av alle slag. De delte inntektene på 3 - én del til hver av de to, og den siste til vedlikehold og drift av båten.
Dette var en opplevelse vi ikke hadde regna med, og som vi satt veldig stor pris på. Utrolig interessant å få se hvordan de lokale menneskene lever og tjener sine penger utenom turistindustrien. Put ville ikke ta imot penger da vi ville gi ham litt for opplevelsen, og i tillegg fikk vi med oss noen krabber som vi fikk kjøkkenet på hotellet til å lagre og tilberede for oss til middag i kveld. Alt dette før vi normalt har spist frokost! En meget god start på dagen :)