torsdag 11. september 2014

Penang til Pangkor

I går brukte vi mesteparten av dagen på å komme oss fra Batu Ferringhi på Penang Island til Teluk Nipah på Pangkor Island. Vi stilte opp på bussholdeplassen (som heldigvis lå nære hotellet) kl.7 og bussen kom ganske snart. Det fins ingen rute-tider her, så man må bare møte opp og håpe på det beste når det gjelder lokal-bussene. De går relativt ofte, så det er sjelden noe problem.

Ingunn venter på bussen i Batu Ferringhi, Penang, Malaysia
 Vi tok 3 busser, 1 båt og en taxi på turen. Den første bussen var en lokal-buss. De to neste var tur-busser med ulik slitasje og utvendig utseende, men de var utrolig komfortable inni. Store, myke seter som liknet recliner-stoler som man ellers bare er vant med hjemme i stua. Det var på den annen side som å bli transportert i et kjøleskap, men det hadde vi forventet, så vi kledde på oss genser og bukse :)

Ingunn på båten fra Lumut til Pangkor (som synes på bildet)
 Båt-turen over var bare 25min lang. Her kunne man velge å sitte inne i "kjøleskapet" eller ute i varmen. Vi valgte det siste for å få litt frisk sjø-luft på veien og for å se bedre på omgivelsene.

På Pangkor er det rosa taxi som gjelder :) Bildet er på ferje-havna. Eneste måten å komme seg rundt på uten å leie seg moped e.l.
 På havna på Pangkor sto hele øyas taxi-sjåfører håpefulle og venta da vi ankom. Det ble spøkefullt spurt om vi ville ha moped-taxi da vi kom gående med hver vår 20kg's bag på ryggen og 10kg's sekk på magen :) Vi endte raskt i en av de fine, rosa taxiene de har her. Enda bedre var det at de har fast pris til de forskjellige stedene, så vi slapp å diskutere det. Bare å se på lista og kjøre avgårde.

Stripa i Teluk Nipah. De fleste bodene med mat og annet er stengt pga lav-sesong.
Det er flere små klynger av restauranter, suvenir-sjapper og gjestehus på øya. Hovedsakelig på vest-siden av øya. Vi bor i Teluk Nipah som er på motsatt side av ferje-havna (ca.10-15min å kjøre). Vi visste det var lav-sesong her, men at det skulle være så lite folk her var overraskende. De fleste butikker og restauranter er stengt, men vi fikk da kjøpt oss litt middag før vi tok kvelden i hytta vår.

Ingunn på stranda i Coral Bay. Hadde stranda nesten for oss selv.
 Egentlig er det ganske deilig å være "alene" her. Vi har dermed stranda nesten for oss selv og slipper å vente på mat når vi skal spise. De bruker ikke lang tid på å lage mat her uansett, men... deilig med ekstra rask service :) I dag har vi ligget på stranda i Coral Bay hele dagen og avkjølt oss i det 30 grader kalde vannet :-P Det er stor forskjell på flo og fjære her, så man må passe på litt så man ikke blir overrasket av bølgene som plutselig slikker en oppover beina der man ligger. Deilig sandbunn under deilig, grønn-blått vann.

Pangkor Island, Malaysia

Hornbill (vet ikke norsk navn). Mange slike her på ettermiddagene.

Så disse morsomme fuglene da vi ankom i går ettermiddag. De var borte igjen på dagen i dag da vi hadde med kamera, men kom tilbake omtrent på samme tid som i går. Nå var vi klare, og fikk noen bilder. De lokale folka kaster brød og banan-biter til de, som fuglene fanger i lufta eller spiser av hendene deres. Vi fikk teste litt også :) Vet ikke hva de heter på Norsk, men på engelsk heter de Hornbill.
Nå er det duket for noen ekstremt late dager her på øya, men det kommer nok en oppdatering til før vi drar herfra.