onsdag 27. januar 2016

Stranda i Ngwe Saung

Vi måtte tidlig opp for å ta bussen til strandbyen Ngwe Saung. Bussen gikk 06.30, men siden buss-treminalene ligger langt uttafor bye, tok vi taxi kl.5. Vi var heldige og fikk dele taxi med to andre som bodde samme sted som oss, så det ble billigere for alle. Det var en del mindre trafikk på denne tiden, men fortsatt overraskende mye. Uansett gikk turen uten problemer, og vi kom oss med bussen. Da vi stoppa i Ngwe Saung, ble vi møtt av de vanlige mopedtaxi-gutta. Vi skulle 4-5km videre til sør-enden av stranda, så vi satt oss bakpå hver vår moped med sekker og bag på oss og suste avgårde. Ikke helt ideelt å sitte bakpå en moped med 25kg på ryggen og prøve å holde vekta forover så man ikke tipper bakover, men det gikk fint. Endelig var vi framme og på stranda igjen!

Dette er vårt andre rom på Silver Coast Beach Hotel. Første natta bodde vi litt finere da de ikke hadde noe ledig her. Resten av tiden bodde vi her. Egentlig ikke så stor forskjell på stedene. Første natta hadde vi a/c, kjøleskap og TV, mens resten hadde vi kun vifte. Temperaturen gjorde at vi ikke trengte hverken a/c eller vifte, og TV ser vi aldri på. Kjøleskap er alltid bra, men strømmen kommer fra aggregat og står kun på fra kl.18-06, så da er det ikke mye hjelp i det heller. Vi var veldig fornøyde med vårt rimelige alternativ :) Sittende på krakken uttafor hytta vår, så vi rett ned til havet i vest = solnedgang.

Ngwe Saung Beach. Denne stranda går en del km i begge retninger. Vi gikk ca.5km nordover første dagen, og det var en behagelig bris her som gjorde det deilig å rusle i sanda og solskinnet.

Et stykke nordover står disse små stupaene.

Omtrent ved stupaene var også disse geitene på stranda.

Et dagligdags syn på stranda her. De var ikke selgere, men bar med seg tingene de trengte på denne måten. Stranda var "hovedfartsåren" opp og ned i byen for alt utenom biler.

Første dagen vi gikk oppover stranda, kom vi tilfeldigvis over en dykkesjappe. Det var en hyggelig overraskelse. De hadde åpna for kun et par måneder siden og var den første dykkesjappa i byen. Utstyret deres var flunka nytt, men de hadde ikke egen båt enda, så vi dro ut med en chartra båt. Nok en gang var jeg eneste dykker, men vi hadde med en snorkler i båten også. For oss to betalende kunder var det med 5 som jobba på båten, hvorav en dykke-guide til meg. Øya på bildet var der vi dykka dagens første dykk, ca 1t fra stranda vår i Ngwe Saung.

Det var mye liv her. Har ikke vært så mange dykkere på disse revene, men det fiskes fortsatt her. Dette er en Bluering Angelfish.

Under det første dykket (71min) var det stort sett fiskestimer som dette ett eller annet sted innen synsfeltet mitt.

Det var også utrolig mange slike Christmastree Worms her. Har aldri sett så mange på ett sted noen gang før. Dette var bare en av mange slike "tuer".

Denne Barracudaen så gigantisk ut for meg, men vanskelig å si hvor stor den faktisk var.

Skunk Clownfish i Anemonen og en slags Butterflyfish i front.

Enda en fiskestim.

Aner ikke hva dette er for slags bobler eller fisk. Men de er kule begge to :)

Disse har jeg heller ikke noe navn på.

Eller disse :)

En fiskebåt ved North Island der vi akkurat har kommet opp etter første dykk.

Mr.Masketryne i båten mellom dykkene. Dykke-guiden min sitter i bakgrunnen, mens resten av crewet gjør sitt for å få oss til neste sted. Guiden snakka ikke mye engelsk, og sa vel ikke mer enn 3-4 ord før vi hoppa uti første gang. Vanligvis gjør vi en briefing på hva vi kan forvente, hvor vi skal og hvilke tegn som skal brukes osv. Heldigvis har jeg dykka noen ganger før, og dette var et veldig rolig og fint sted, så ingen problemer. Det var bare litt uvanlig :)

Lovers Island i solnedgang.

En solnedgang hører med på et sted som dette. Vi hadde fine solnedganger hver dag. Enten så vi den fra restauranten på hotellet, eller fra krakken ved hytta vår.

Vi var litt uheldige å ble syke her på stranda. Jeg fikk det verste slaget på kvelden etter dykkinga. Det hadde murra noen dager, men den kvelden og natta kom feberen, og bihulene slo seg vrange. Dermed ble det noen ekstra rolige dager resten av tiden i febersus og dus for min del, og en del snufs og tett nese med litt hodepine for fruen. Egentlig greit at vi ikke var et sted med mye på programmet. Her skulle vi tross alt bare slappe av på stranda, og det gjorde vi. Mer i skyggen enn vi pleier pga formen... Ngwe Saung er et sted vi gjerne vil tilbake til en gang i fremtiden. Da skal formen være på topp!