søndag 24. januar 2016

Inle Lake

Bagan var litt varmere igjen etter kjølige Pyin Oo Lwin. Ved Inlesjøen var det kaldt igjen. Når vi sier kaldt, snakker vi om 14-16 grader i skyggen (og inne på rommet) og 25-30 grader i sola. Store kontraster, men deilig frisk luft så lenge man har klær som passer klimaet. Vi kom hit i en vanlig, stor buss sammen med en haug andre turister. Turen tok 9t og var behagelig begivenhetsløs. Vi kjørte over fjellet igjen og hadde mye fin utsikt. Ellers er det fint å se alle de små landsbyene vi kjører gjennom på slike turer. Framme i Nyaung Shwe, som er byen nærmest Inlesjøen, ble vi møtt av en gjeng taxi-sjåfører som ville kjøre oss. Byen er ganske liten, så vi tok sekker og bag på ryggen og gikk de 500 meterne til stedet vi hadde sett oss ut å bo. Vi fikk rom der og var klare for et nytt sted.

Selgere uttafor bussen vår på en av stoppene fra Bagan til Inle Lake. De er mer underholdende å se på, enn pågående og masete som så ofte andre steder.

Denne ungen var bare hyggelig og vinka :)

Mat-stopp på samme buss-tur.

Fin natur over fjella mellom Bagan og Inle Lake.

Her har vi ankommet Nyaung Shwe som er nærmeste byen til Inle Lake. Som nevnt over, gikk vi fra bussen til hotellet vårt. Helt grei i den kjølige lufta og relativt rolige byen.

Neste morgen var den kjølige lufta litt vel kald. Frokosten ble servert ute på terrassen på Joy Hotel der vi bodde. Eggerøre, toast med syltetøy, papaya, bananer, te og kaffe. I Myanmar er det vanlig at frokosten er inkludert på overnattingssteder. Det har vi hatt lite av ellers på turen vår i andre land.

Gata og elva rett nedenfor terrassen vi spiste frokost på var travelt opptatt med å losse og lesse tomater som kom inn med båter fra de flytende hagene på Inle Lake.

Her er båtene som tar oss turister på tur på Inle Lake. Det er en lang kanal som går fra Nyaung Shwe ut til innsjøen.

Disse fiskerne står i munningen på innsjøen og viser sine kunster med fiske-kurvene sine for turistene som kommer i båter fra Nyaung Shwe. Jeg ville ikke prøvd på det samme...

Noen båter er lessa tyngre enn andre. Denne kvalifiserer nesten som U-båt...

En annen måte å fiske på. Åra brukes som en slags stylte, støtte-bein og anker. Dermed har fiskeren full kontroll på båten mens han fisker. Det er tydeligvis viktig å stå på tuppen av båten her i Inle Lake.

De tidligere nevnte flytende hagene på sjøen. De lager et lag av gress og jord og andre saker som flyter på vannet. Her dyrker de en del forskjellige grønnsaker til forskjellige tider på året. Vi så bare tomater i lange baner (bokstavelig talt). Huset som skimtes brukes til å spise lunsj eller ta en middgaslur i. Det står på påler gjennom hage-laget.

En skole i den flytende landsbyen på innsjøen. Det bor ca.600 mennesker i slike hus her.

På tur i "gatene" i den flytende landsbyen.

Vi stoppa en del steder for å se på forskjellige håndverk. På dette stedet smeltet de sølv og lagde smykker av det. På bildene får vi se hvordan sølvet blir smeltet og gjort om til en liten pinne klar til forming av smedene.

Her sitter smykke-makerne og lager sine spesialiteter.

Neste sted lagde de Charoots. De brukte visst nok nicotin-fri tobakk i disse cigar-lignende greiene. Det ferdige produktet ligger på kurven til høyre. Til venstre ligger husken fra en mais-kolbe som blir brukt som filter etter litt bearbeiding. De blir rulla inn i et slags papir til lange stenger som man ser på bordet mellom kurvene. Tobakken i kurven til høyre blir rulla inn i bladene som ligger i midten sammen med en bit av filter-stanga.

Her sitter damene som ruller ca.800 Charoots hver per dag. Sjefen på bruket er han i svart genser midt i bildet. Han har tatt over etter moren sin. Helt bakerst ved vinduet sitter en dame og sorterer bladene som kommer inn i store bunter. Forskjellig kvalitet på bladene (størrelse og farge) brukes til forskjellige typer Charoots eller kastes pga missfarging.

Nytt sted og nytt produkt; Longyi-veving. Dette er den eneste mannen vi så ved en vev. Det er visst sånn at kun menn kan veve stoffet som brukes til menns longyi-er og det samme med kvinner. Vi fikk ikke noe godt svar på hvorfor da vi spurte. Sånn er det bare... Men da er det litt rart vi ikke har sett flere menn på jobb. Det er minst like mange menn som bruker dette plagget som kvinner.

Her lages det papir som brukes til fine dagbøker og de spesielle paraplyene som selges over alt. Først blir papirmassen banket for hånd til fibrene blir most fine nok. Deretter helles denne guffa over i en form med en slags duk som ligger i et vannbad. Papirmassen blir jevnt fordelt utover denne duken og pyntet med blomsterblader eller annet etter ønske. Deretter tas forma opp til tørk. Når papiret er tørt, rives det ut av forma og kan brukes til det du vil.

Phaung Daw Oo Pagoda på Inle Lake. Her har en munk akkurat mata duene og løper unna etter å ha skremt de litt.

Inni Phaung Daw Oo Pagoda står disse klumpene med gull som folk fortsetter å bygge på med mer blad-gull. Lappene på bordet har inneholdt et tynt blad med gull. Søppel-kulturen er den samme her på bordet som over alt ellers i landet - bare å kaste fra deg det du ikke trenger der du befinner deg.

Hjemmelaget bambus-flåte på en side-elv fra Inle Lake.

Inn Dein Pagodas sto fordelt på flere steder i Inn Dein landsby. Vi kjørte båt hit som en del av turen vår på Inlesjøen.

Nesten oppe på toppen vi så opp på på forrige bildet. Da sto vi på toppen som syns i bakgrunnen på dette bildet.

Stupaene på toppen. Noen som ser Ingunn?

Utsikten en vei fra stupaene på forrige bildet.

I andre enden av Inn Dein landsby står disse ruinene. Stilig hvordan naturen tar seg til rette etter noen år.

Buddha inni en av stupaene.

Inn Dein Pagodas.

Her har jeg klatra opp på en tredje topp og ser ned på et større felt av Inn Dein Pagodas. Noen som klarer å finne Ingunn her?

På vei tilbake til båten gjennom Inn Dein landsbyen.

På tur ned til innsjøen fra Inn Dein Pagodas. Bak båten ser man en slags sluse. Vi kjørte gjennom en del slike på turen opp/ned til/fra Inn Dein. Nesten så vi hoppa noen ganger begge veier på de med størst fall.

Folkevandring på elvebredden. Skole-og arbeidsdagen er over og folk skal hjem til påle-huset sitt ved Inle Lake.

Oppvaska gjøres i de mest praktiske omgivelser. Vann pumpes opp og slippes ned etter bruk. Enkel konstruksjon :)

Side-elv på Inle Lake.

Postkontor på Inle Lake.

Skulle Ingunn gått i kloster måtte det vært her i Jumping Cat Monastery på Inle Lake. Det gamle tre-klosteret på påler i vannet var fullt av katter som sikkert levde et behagelig liv.

En av kattene i Jumping Cat kloster.

Som sagt... et behagelig katteliv i kloster. Flytende hager tvers over "veien".

Noen som har med seg mat i båten på Inle Lake... Måkene lar seg ikke lure.

Klesvaska tas i elva i Nyaung Shwe. De som ikke må jobbe, står å kjeder seg...

Vi gikk en tur til noen grotter uttafor Nyaung Shwe, og møtte disse på veien.

Vi møtte disse også på en liten topp før vi kom til grottene.

Munken fulgte oss ned i Htat Eian grotta og ga oss lommelykter. Dette var ikke en av de turistifiserte og glorete opplyste grottene man finner så mange steder. Vi var helt alene i mørket.

En av trappene i Htat Eian Cave.

En av flere Buddhaer i Htat Eian Cave. Vi gikk gjennom mange kammere. Jo lenger inn vi kom, jo varmere og klammere ble det.

Disse dyrene så vi også en del av da vi lyste på vegger og gulv rundt oss inni grottene.

Tilbake i hovedrommet i grottene igjen. Vi kom inn ned trappa rett fram, og gikk ut til høyre før trappa på bildet.

Dette kom vi ut til da.

På denne siden dreiv noen munker å jobba, mens denne karen slappa av med katten sin. Han satt først med katten i fanget, men da jeg spurte om et bilde satt han katten ned på bakken og ville reise seg opp av en eller annen grunn. Jeg syns det var veldig fint sånn det var, med munken i stolen og katten i fanget, sittende foran hytta si. Katten fikk sikkert hoppe opp igjen etter at vi gikk :)

En del av stien på vår lille tur i fjellsiden ved Inle Lake og Nyaung Shwe etter besøket i grottene.

Litt senere kom vi til denne demningen der disse fiskerne sto og prøvde lykken på en liten øy uti vannet.

Enkelt hus med fantastisk utsikt i fjellene ved Nyaung Shwe og Inle Lake.

Her skimter vi Inle Lake fra turen vår. Vi fikk eieren av hotellet vårt til å tegne et slags kart for oss over stiene i område vi ville gå. Dette fungerte ganske bra, men vi måtte ty til vår kjære app: maps.me noen ganger da det ble for mange valg i virkeligheten i forhold til strekene på kartet.

Nesten tilbake i Nyaung Shwe kom vi forbi dette stedet med gamle ruiner og et nytt tempel.

Gammel vokter ved inngangen til det nye templet.

Parkeringsplass i Nyaung Shwe.

Melon-utsalg på et hjørne i Nyaung Shwe.

Lastebilen nærmest er et vanligere syn enn den i bakgrunnen i Nyaung Shwe, men også mange steder ellers i Myanmar.

Nyaung Shwe med utsikt til fjellene rundt.

Nyaung Shwe var en relativt rolig by der man kunne gå rundt uten for mye mas. De hadde ett lyskryss i byen. Ellers var det en blanding av asfalt, sand og grus i gatene som går i et oversiktlig rutenett. Ikke mye å gjøre i selve byen, men innsjøen er absolutt verdt turen hit. Utenom den, er det mange som går turer i fjellene rundt over flere dager. Vi var fornøyde med den ene dagsturen vår i fjellene og dagen på selve innsjøen.