onsdag 23. september 2015

Vietnam til Laos - Det kunne gått verre :)

Vi har som nevnt i forrige innlegg hatt våre tanker om denne grenseovergangen og en noe lengre busstur enn vanlig. Det tok et døgn lenger enn planlagt, men alt i alt kan vi ikke klage :) Vi ble henta på hotellet i Sapa og kjørt til buss-stasjonen et stykke unna (en del av pakka vi bestilte i Hanoi). Der sto det en gjeng med 6 likesinnede, som vi slang oss sammen med. Tilfeldighetene gjorde at vi holdt sammen med disse til vi kom til Luang Prabang og mens vi var der også. Det blir en slags ekstra trygghet i å reise sammen med flere når det skjer mye rart... Vi så aldri noen billett, men guiden vår fikk oss på bussen og den kjørte derfra som planlagt rundt kl.19. Så langt, alt topp!

Her sitter jeg godt plassert midt i bussen fra Sapa til Dien Bien i Vietnam. Bussen gikk ca.kl 19 og skulle være framme i Dien Bien rundt kl.05 neste morgen.

Rundt kl.02 stoppa bussen her og ble stående til 7.30. Vi sov de første timene, men lurte etter hvert på hvorfor vi sto her så lenge. Det gikk litt forskjellige rykter om årsaken, men som bildet viser står det en lastebil og sperrer veien. Noen sa at sjåføren sov, og at vi måtte vente til han våkna før vi kunne komme videre. Ellers var det pågående veiarbeid i området, så det kan også ha vært grunnen. Uansett gikk den neste bussen vår videre omtrent når vi starta herfra og hadde 2t igjen å kjøre.

Det gikk bare en buss om dagen fra Dien Bien (Vietnam) til Luang Prabang (Laos), så vi tok inn på et gjestehus tvers overfor buss-terminalen. Dette var ikke verdens navle, så etter en tur opp og ned gata som syns i bildet, ble det en rolig dag på rommet. Egentlig deilig det også :) men skulle gjerne kommet oss videre...

Planen var å stå opp å kjøpe billetter kl 5.45 til bussen som gikk kl.7.30. Kl.05.05 ble vi vekka av de Australske søstrene vi møtte i Sapa (Hele gjengen på 8 bodde på samme gjestehus her i Dien Bien). De hadde vært over for å kjøpe billetter, men det gikk ikke noe buss i dag likevel... Plan B ble derfor å dra med en buss som gikk kl.06.00, så vi heiv oss rundt og hadde billetter med den 10min senere :) Dette bildet er tatt på vei mot grensa i Vietnam. Fjell, fjell og mer fjell i dette området. Dvs svingete, smale veier og sneilefart :)

Det er stort sett ikke populært å ta bilder ved grenseoverganger, så dette er tatt et lite stykke inn i Laos. Stemplinga ut av Vietnam gikk veldig greit. Tok 15min for gruppa vår. Etterpå fikk vi en del info om formalitetene for å komme inn i Laos. Kjørte 5km fra den Vietnamesiske grensestasjonen til Laos sin. Der var det en del luker og litt forvirring før alle fikk utdelt papirer å fylle ut før vi kunne fortsette. Disse papirene er stort sett ganske like i de fleste land. Man skriver navn, pass-detaljer, kjønn, formål med reisen osv. Men her var det i tillegg et felt der vi skulle fylle inn "Rase". Det var litt rart, og vi ble usikre på hva vi skulle skrive... Snakka litt oss i mellom i gruppa, og endte vel stort sett med å skrive "Caucation / white". Merkelig ting å skrive i 2015... Det funka i hvert fall for alle, og etter å ha betalt 36$ for visumet, 2$ i turist-skatt og 10000Kip i stemplingsgebyr (i 3 forskjellige luker), var vi klare. Noen ble dratt inn på et kontor hvor de tok tempen og krevde 5000Kip for "helsesjekken", men vi gikk stille forbi mens en annen sto der og dekka for utsikten. Denne "helsesjekken" er noe de bare finner på for litt ekstra inntekt, og har ingen betydning for å få komme inn i landet. Alt i alt gikk det meget smertefritt og relativt fort.

Her ligger bagasjen vår og venter på neste buss videre fra Oudomxay. Vi trodde vi hadde avtalt med den forrige bussen at de skulle kjøre oss hele veien til Luang Prabang, men sånn var det altså ikke. Vi ble dumpa her og venta to timer på bussen videre.

Her er vi endelig i bevegelse igjen. De to jentene nærmest t.v. er Tyske. Jenta nærmest t.h er Engelsk, gutten er Skotsk. Bak Ingunn sitter to søstre fra Australia. Det var gjengen vi møtte i Sapa. Bagasjerommet på denne bussen var tydeligvis baksetene... Etter hvert kom det på flere lokale mennesker. Noen hadde med seg en høne i hånda, så da har vi kjørt en av de berømte høne-bussene også :)

Veien fra grensa og til Oudomxay var stort sett grei, men etter Oudomxay var det verre. Det var ikke mange meterne med hel asfalt på de 6,5 timene ned til Luang Prabang. Det var oftere at veien så slik ut som på bildet. Gjørmete, smale veier langs mer eller mindre bratte stup. Det ble en ganske spennende tur, men utsikten var upåklagelig! Grønt, grønt og mer grønt så langt man kunne se. Fjell og daler dekka i tett skog og ris-felt.

De fleste husene langs veien så slik ut. Veldig mange hytter laget av flettet siv. Noen hadde plankevegger og det var også noen mur-hus, men flette-husene var de vanligste.

Vi stoppa så vidt her så folk kunne gå på do og kjøpe litt frukt eller grønt. Lokal "Drive-in".

Endelig framme på buss-stasjonen i Luang Prabang. Klokka var 22.00, og vi hadde vært på farten siden kl.05.05. Siste stykket til hotellet (alle endte på samme hotell også) ble med denne tuk tuk-en. En vietnamesisk jente hadde slått seg sammen med oss på den siste bussen, så vi var 9 personer baki og bagasjen ble stabla på taket.

Siste etappe. Det skrapa faretruende hver gang sjåføren gira, men det gikk sakte men sikkert hele veien til Liberty Guesthouse. Og det var en befrielse å komme fram til et rom med dusj og a/c etter alle timene på veien. Alt i alt ble det en god tur, mye pga vårt nye bekjentskap.