tirsdag 8. september 2015

Danang & Marble Mountain

Danang ble en enda større overgang igjen. Vi hadde regna med en stor by, og det var det. Vi ankom i luksus med egen bil og sjåfør. Det var ikke så mye dyrere enn bussen, og vi hadde endt opp med å måtte ta taxi i begge ender uansett. Bussene går gjerne fra terminaler i utkanten av byen. Hvis man er kjent, kan man ofte hoppe av før terminalen, men det er ikke vi. Den store overraskelsen var at det ikke var noen turister noe sted. Det var heller ingen skilt på engelsk med utleie av scootere eller vasking av klær eller bestilling av turer hit og dit. Vi har tenkt på Danang som en by der det finnes flere som oss (og det gjør det sikkert også, bare at vi ikke så de), men det var greit nok. Vi var ikke der for å se turister, men for å se byen og det som var i nærheten - Marble Mountain, Son Tra, China Beach og Red Beach.

Con Market midt i byen. Navnet er jo ikke lovende, men markedet var som alle andre - fullt av alt man kunne trenge eller stort sett det man ikke trenger.

Gatene på to sider av Con Market så slik ut, dvs marked både inne og ute.

Rullestol av lokal modell. Funker sikkert helt fint, og lett å tørke av om det skulle behøves.

Han River har flere broer som er fint opplyste om kvelden. I tillegg har de et pariserhjul med alle mulige skiftende motiver som lyser lang vei. Den nærmeste er populært kjent som Drage-broa.

Marmor-Buddha på Marble Mountain. Vi fant ingen som leide ut scooter rundt i byen, så vi endte med å leie på hotellet. Enkelt, men som oftest dyreste alternativ. Marble Mountain ligger ca.8-9km fra Danang sentrum og er et fint mål for en liten tur på scooter.

Den største pagodaen på Marble Mountain.

Gjennomgang i fjellet på Marble Mountain.

Ingunn på vei inn i Van Thong-grotta i Marble Mountain. Tidligere ble det henta mye marmor fra dette fjellet, men det har stoppa. Nå er det bare turister, monker, templer, pagodaer og grotter her.

Inni Van Thong Cave på Marble Mountain.

Vi klatra ut i taket på denne grotta. Inngangen var det vi så for to bilder siden - dette var utgangen for den som ville. Litt trangt og utrolig glatt å klatre på marmor som er blankpolert av tusenvis av sko i årenes løp.

Her er utsikten fra der vi kom ut over Van Thong Cave. Ser skyskraperne i Danang sentrum og stort sett hele veien vi kom kjørende på scooter. Hotellet lå på andre siden av Han-elva. Etter å ha kryssa den, kjørte vi den lange, rette veien som går hitover. Øverst til høyre i bildet ligger havet og China Beach som går mer eller mindre hele veien 3mil ned til Hoi An.

Vi ble spurt av noen studenter om vi hadde tid til å snakke litt med de for at de skulle få praktisere engelsken sin. Vi stilte opp og gjorde vårt beste for å forstå de med blanda hell. Da de hadde sagt sitt (forklarte en del om hatten jeg har på meg), ville de gi oss denne hatten. Vi har ikke plass til sånt, så vi takka pent nei. 2 minutter senere var det en ny gruppe studenter som også ville praktisere. Vi stilte opp igjen, men tredje gang det kom noen måtte vi si nei. Vi syns det er bra at de er ute å snakker engelsk for å forbedre språket sitt og vil gjerne hjelpe til med det vi kan, men man kan ikke hjelpe alle :)

En port inn til et tempel på Marble Mountain.

Utsikt andre veien (sørover) fra Marble Mountain. Området nedenfor kalles Marble Village. Gatene er fulle av utsalgssteder med alle mulige slags marmorfigurer. Det var faktisk litt blendende å gå der pga alt det hvite og den sterke sola.

Inni den største grotta i Marble Mountain.

Porten ut fra denne grotta (og inn).

Her har vi Marble Mountain i bakgrunnen, på vei mot byen på sjøsiden av fjellet. På venstresiden stikker det opp en heis og den store pagodaen. Heisen er valgfri, for det går trapper opp. De som tar heisen må uansett gå en god del trapper for å komme noe sted, så vi syns det virka litt meningsløst..

China Beach. Fin, hvit sand så langt man kan se i begge retninger. I enden her ser man Son Tra. Området i nærheten av denne stranda er ganske lite utvikla, men det var et par hoteller under oppføring. Vi har hørt rykter om at russerne har planer om å "ta over" her i 2018, så det kommer nok mange hoteller langs her de neste årene.

China Beach nærmere Son Tra. Mange fiskebåter av både balje-typen og den mer tradisjonelle båt-typen ligger på sanda og i vannet.

Lady Buddha står på Son Tra og ser sørover på China Beach.

Vi kjørte ganske langt ut på Son Tra, men her møtte vi en bakke der scooteren ikke ville bære oss lenger, så vi snudde istedenfor å dytte den videre. Vi var nesten helt ute ved veiens ende på denne halvøya uansett. Fantastisk utsikt hele veien!

Her var det ingen bakke, men scooteren døde mens vi cruisa på flat-mark. Vi har null peiling på mekanikk, så vi valgte å spise litt i skyggen og håpe at alt ordna seg av seg selv etterpå. Som man kan se på bildet, er det ikke mest sentralt og det var lite hjelp å hente i nærheten. Etter 15 minutter kryssa vi fingra, vrei vi om nøkkelen og trykka på starteren - og den starta! Kommer tydeligvis langt med litt tro (troa på at ting ordner seg for snille gutter og jenter).

Red Beach. Dette var stedet der 9th Marine Regiment ankom som de første amerikanske kamptroppene i Sør-Vietnam 8.mars 1965. Flere amerikanske baser ble satt opp i området. I dag er det stort sett boliger langs veien ved stranda, men det finnes visst fortsatt vietnamesiske militærleirer her. Navnet Red Beach kommer av det sterke fargeskinnet som kan ses ved soloppgang og solnedgang. Stranda er relativt øde og tidvis overgrodd som på bildet her. Vi så ingen som bada her, og bada heller ikke selv.

Håpet om at alt hadde ordna seg fikk en knekk da vi kom inn i byen igjen. Vi sto klare først i et stort lyskryss da scooteren døde igjen. Det var et dårlig sted å stå, for det var en del trafikanter av alle størrelser bak oss som ville fram. Vi måtte bruke "Flintstone-motoren" og manøvrere oss til fortauet. Vi skulle til venstre i krysset og hadde så klart plassert oss midt i veien - lengst mulig fra redninga. Vi kom i havn og prøvde samme trikset som sist. Venta og starta igjen. Det funka ikke like bra. Vi fikk liv i den, men ikke noe særlig power. Vi stilte oss i krysset igjen og kom oss over i gangfart med en buss tutende bak oss. Fikk lurt oss inn til fortauet igjen, og begynte å trille scooteren som man ser på bildet.

Heldigvis er det flere verksteder i Danang enn trær i skogen, så vi gikk ikke langt før vi ble møtt av denne gjengen. Det virka som alle på verkstedet var ute for å se på dagens turist-underholdning. Vi tenkte at dette kunne bli dyrt, og prøvde å få de til å ringe hotellet før de gjorde noe (han nærmeste leser brosjyra jeg ga han fra hotellet, men skjønte ikke hva jeg snakka om ang å ringe de). En av kara satt seg på huk og åpna et deksel, mens resten så på han og/eller GoPro-en som Ingunn holdt på med. En av dem dro opp skjorta mi også for å se på tattoveringa. De har ikke samme intimgrenser her i landet... Bare å ta for seg tydeligvis. Bra jeg ikke er så høytidelig med sånt selv :) Etter et par minutter var det fres i motoren igjen. Han hadde tydeligvis justert på ett eller annet. Sikkert rutinesak for en som kan dette. De skulle ikke ha noe for det heller, så da var alt bare velstand igjen. Vi kom nesten hjem før motoren nærma seg døden for fjerde gang. De siste 300 meterne hadde jeg full gass og krøyp framover i gangfart. Fikk så vidt humpa opp og parkert på fortauet uttafor hotellet. Den dyre scooteren endte med å koste oss 16kr i leie istedenfor 60kr pga alt tullet vi hadde hatt. Greit når alt ordna seg til slutt (for oss).

Ny kveld langs Han-elva. Bildet er tatt nordover fra Dragebroa.

Vi gikk over for å se dragen sprute ild. Dette skjer hver søndag kl.21.00, så vi hadde flaks med timinga her. Broa og området nedenfor der vi sto, var fulle av folk som ville se.

Og de som sto på broa og i trappa ned fra den, ble rimelig våte da dragen spruta vann etter flammene. Det var kanskje ikke så farlig, for det var 33 grader ute fortsatt. Ingen skal behøve å fryse her selv om de får seg en drage-dusj. All trafikken over broa ble stoppa de 10 minuttene showet pågikk.

Danang er en grei by, men ikke verdt mye tid i seg selv. Hvis man vil se Marble Mountain og ta en kort tur innom China Beach og Danang by, kan man gjøre dette med scooter fra Hoi An. Vi hadde to netter her før vi tok toget til Hue.