søndag 17. mai 2015

Taipei og litt til...

Det ble litt av en overgang igjen og komme til Taipei fra Okinawa. De snakker generelt bedre engelsk her, men er også mer pågående. De dytter seg fram gjennom køer o.l. Når det er sagt, var Taipei en veldig positiv overraskelse for oss. Vi visste egentlig ikke hva vi kunne vente oss, men fant fort ut at vi likte byen. I stor del pga hvordan den ser ut. Det er ikke mest nye og moderne bygninger her, men sjarmen ligger i de eldre og litt slitte byggene med reklameplakater oppover veggene og alle mulige rare butikker og verksteder på gatenivå. Alt fra Prada til mopedverksteder og lokal mat. I tillegg har de flere fine templer og minnesmerker og verdens nest høyeste bygg! Det har blitt noen mil tråkkende rundt i denne byen i 30-35 grader og 90-95% luftfuktighet :)
Dette var en av bonusene som vi snubla over første timen vi gikk rundt i byen. National Concert Hall ligger i en større park sammen med Nasjonaltheateret og en minneshall for Chiang Kai-Shek. Her har vi et konsertbygg i god kinesisk stil - masse farger og kunstneriske utskjæringer.
Denne karen og mange av hans venner og familie oppholdt seg i samme parken som forrige bildet.
Her er vi foran Chiang Kai-Shek Memorial Hall. En gedigen hall med en gedigen figur inni og en gedigen plass utenfor...
Her har vi bronsefiguren av Chiang Kai-Shek inni minnehallen hans. Vaktenepå sidene sto der som statuer i ca.50min (sikkert et mer nøyaktig tall på dette) før det var vaktbytte. Dette foregikk hver hele time og var en seremoni med tramping, nøye koreografert marsjering, drilling med våpen og noen utrop. Kult å få med seg, og imponerende og se en sånn presisjon og taktfasthet. Det var her vi merket den første dyttinga da folk skulle komme seg fram til gjerdet for å se vaktbytte. Da var det bare å stålsette seg bredbent og bestemt :) Bildet er tatt under et vaktbytte.
Noen skutere og busser i trafikken her. Dette er tatt fra brua over veien fra togstasjonen til hotellet vårt, men sånn ser det ut i stort sett alle kryss. Alle kjører skuter her... både på fortauet og i veien.
Når vi sier at alle kjører skuter her, mener vi så klart inkludert politiet...
Taipeis mest kjente landemerke - Taipei 101. For øyeblikket verdens nest høyeste bygning med sine 508 meter.
Vi tok verdens raskeste heis (den er i Guinnes Rekordbok) opp til 89.etg. Det tok oss ca.37 sekunder i en fart opp mot 60km/t. Der fikk vi denne utsikten over byen gjennom vinduer hele veien rundt. Utsikten var bedre herfra til tross for vinduene, enn den var fra 91.etg der vi gikk ut. Dette pga mer smog eller dis på den siden vi fikk gå ut på. 3 av sidene i 91.etg var stengt pga vind...
Her står vi ute i 91.etg, 390 meter over bakken. Man føler at det gynger litt her oppe...
Her har vi "hjertet" i Taipei 101. En vind-demper som skal gjøre at bygningen kan bevege seg trygt opp til 1,5m i alle retninger under jordskjelv og sterke vinder. Den fungerer som en slags stabilisator for bygget.
På vei hjem fra Taipei 101, kom vi over et opptog av slike vogner. Fikk ikke tak i hva det var for slags tog, men det så ut som noe religiøse greier. I tillegg smalt de 1000-vis av kinaputter i gatene så det så og hørtes ut som en krigssone der de holdt på. En by full av overraskelser...
Her er en gammel by-port - Taipei City wall North Gate.
Et typisk syn i Taipei. Mye reklame oppover veggene. Både plakater og TV-skjermer med lyd.
Ingunn på vei inn i Hong Kong Street. En trang gate med små butikker og restauranter. Det er ingen spesiell grunn til ansikts-uttrykket hennes. Bare et ubevisst øyeblikk der paparazzi-Ove slår til :)
Longshan Tempel i Taipei. Det er helt utrolig hvor mange detaljerte utskjæringer de får plass til i disse bygningene. Kunst...
Inni Baoan Tempel. Samme her - Fantastiske dekorasjoner både inni og utenpå. Alle tempel-områdene er fylt av røkelse fra folk som bruker det når de er der i mer religiøse ærender enn vi var...
Confucius Tempel. Dette var litt annerledes enn de andre med tanke på dekorasjoner og utskjæringer. Her var det mer personer og mindre drager å se. Fortsatt veldig fint og kunstnerisk laget.
Ingunn og Ting (som vi møtte da vi var på tur i Australia) ved Shilin Market. Ting viste oss rundt og fungerte som tolk da vi skulle spise. Ble til at vi spiste litt forskjellig mat her og der for å smake på noe av det de hadde å tilby. Ikke alt som var like fristende, men det er spennende og interessant å se og lukte seg rundt på slike markeder...
Ingunn inne i en stor mat-hall i Shilin Market. Mesteparten av markedet var ute, men det var en del her inne også.
En typisk grill på markedet. Div blekksprut og kjøtt. Jeg spiste et spyd med grilla kyllinghjerter (helt til høyre i bildet). Det har gått med noen kyllinger for å fylle disse grillspydene med 7-8 hjerter på hvert... men godt var det :)
Ting kjøpte en pose med diverse (inn)mat. Tarmer av forskjellige slag, ande-tunger, blod-kaker o.l. Vi fikk smake på det vi ville. Jeg prøvde alt, mens Ingunn var litt mer skeptisk :) Ikke alt som var like godt, men stort sett var det grei nok smak. Bare litt gummi-aktig konsistens på noen av tarmene... :) Kurven på bildet t.v. er vår. Jenta i midten på bildet er en venninne av Ting som også var med oss.
Etter markedet kjørte vi MRT gjennom hele byen og gikk opp på Elephant Mountain for å se på denne utsikten over Taipei. Hvis det er noen tvil, så er det Taipei 101 som rager over de andre bygningene. Turen opp hit var trapper, trapper og flere trapper. Ble en smule svett selv om temperaturen var gått ned til bare 29 grader...
Neste dag tok vi toget ut av Taipei. Her er en typisk gravlund som ser ut som et miniatyr-boligfelt. Slike felt dukker opp rett som det er i skråninger rundt landsbyene. Ser ut som folk bor bedre etter de dør i dette landet...
Gull-museum i Jinguashi. Dette er en gammel gullgruve-by. Det skal visst fortsatt finnes gull for noen milliarder i fjellene her...
Dette er verdens største gullbarre påstår de. Vet ikke om det er sant, men selv om den ikke ser så stor ut, veier den 220kg og er verdt ca.63,5mill NOK med dagens gull-verdi. Den var ikke veldig sikra, men det er vel ikke så mange som tar den under armen og løper... selv om det sikkert hadde vært en kul idé for Strongman-konkurrentene :) Bytt ut de store steinene med gull!
Utenfor gull-museet så vi denne - en Bluetail Lizzard.
Cyuanji Tempel i Jinguashi sett fra Gull-museet.
Cyuanji Tempel i Jinguashi. Han som sitter i stolen har en fantastisk utsikt over dalen nedenfor.
Markedsgata Jishan Street i Jiufen. Denne gata gikk langt innover fra hovedveien gjennom byen. Full av boder med mat, snacks og suvenirer... og folk!
Jeg står i kø for å kjøpe en is. De legger 2 kuler is på en slags tynn pannekake med strø av sukkerglasserte peanøtter. Deretter ruller de det sammen til noe som ligner en vårrull. Utrolig godt!
Qingyun Tempeli åsen ved Jiufen. Så det bare på denne avstanden.
Ingunn på togskinnene som går rett gjennom den lille byen Shifen. Det går fortsatt tog her et par ganger i timen, men skinnene er et populært sted å sende opp papir-lanterner fra. De er også en avlasting for de trange gatene langs skinnene.
Her kommer toget gjennom Shifen. Folk flytter seg så vidt vekk fra skinnene. Ikke mest stressa... Vi skal være med toget videre, så vi venter pent på perrongen :)
Siste stopp på tog-turen vår denne dagen var Pinxi. Ikke mye å si om denne lille byen. Koselig lite sted som også er kjent for sine papir-lanterner.
Her sender folk opp papirlanterner som skal bringe de hell og lykke. Får håpe det funker... De bruker mye tid (og litt penger) på å fylle ut lanternen med lykkeønskene sine før den sendes til værs.
Det var Taipei og nordlige deler av Taiwan. Turen går videre med tog sørover på østsiden. Følg med videre!