tirsdag 19. mai 2015

Hualien & Taroko NP

Vi tok toget fra Taipei og merka at vi ikke var i Japan lenger. Togene her er mer slitte og overfylte, og ingen bryr seg om å være stille som skikken er i Japan... Etter drøye tre timer gikk vi av i Hualien som har ca.110000 innbyggere, og er nest største byen i østlige Taiwan. Det er merkbart mindre enn Taipei, men stort nok. Igjen bor vi et steinkast fra togstasjonen for enkelhets skyld. På hotellet ble vi møtt av en veldig ivrig mann som mer enn noe annet ville hjelpe oss med å fylle dagene våre her. Vi fikk etter hvert sjekka inn og avtalte å snakke med han litt senere. Han hjalp oss så med å booke en rafting-tur og en dagstur med engelsktalende guide i Taroko Nasjonalpark. Begge til en grei pris. Her er resultatet og hva vi har gjort de siste dagene:
Etter å ha booka turer med vår "venn" Steve på hotellet, gikk vi en liten runde i byen. Dette er hovedgata.
Det rakk å bli mørkt før vi kom oss hjem fra byvandringa vår første kvelden. Man kan se fjellene i bakgrunnen på bildet. Disse går nedover hele Hualien County fra nord til sør og viser seg mer eller mindre mellom skyene i løpet av dagen. Stilig bakteppe...
Dagen etter var det rafting som sto på programmet. Vi var gira og gleda oss til litt action på elva. Etter instruksjoner på kinesisk (vi var de eneste som ikke snakka kinesisk), satt vi oss i båtene og skulle klare oss på egenhånd. Vanligvis er det en guide/leder i hver båt. Det var det ikke her, så det var opp til oss å styre og stelle. Siden ingen andre enn oss hadde rafta før, ble det en prøvelse for tålmodigheten vår når de andre knapt stakk padleårene i vannet innimellom. Vi kunne jo ikke si noe, siden ingen skjønte noe engelsk... Det var ingen fare med at ting skulle bli for røft, for det var bare noen få stusselige stryk å komme seg gjennom. Etter en drøy time fant "sikkerhetsfolka" i motorbåtene ut at de skulle taue oss til stedet vi skulle spise lunsj (ca.45min). Etter lunsj var det 2 timer igjen - med tauing! Hvor ble det av raftinga? Håpløst opplegg... Det ble litt action da han som taua oss dro båten vår litt for hardt sidelengs inn i en stor stein så vi velta og alle havna i vannet. Det var det beste som hadde skjedd på hele turen :) Vi ble plukka opp igjen og taua resten av veien (som sagt). På den positive siden, var naturen rundt oss kjempefin, og vi fikk avkjølt oss litt i elva og under noen vannkriger vi hadde med de andre båtene... men rafting var det IKKE!
Fjella i Hualien County er fulle av marmor. Det syns i byen og egentlig over alt. Her er dekorerte gjerder langs veien opp mot Taroko NP.
Fjellene som går hele veien gjennom Hualien County (og lenger).
Her er vi ved inngangen til Taroko Nasjonalpark, ca.3mil nord for Hualien by.
Marmorbroen i Taroko Nasjonalpark. Bare topp-delen som er laget av marmor, men fortsatt imponerende nok der vi kommer fra... Vi er vant til at marmor er litt dyrere og mer eksklusivt enn her.
Gikk en liten bit på en sti vekk fra marmorbrua. Der var det mer marmor over og ved siden av oss :)
Dekorasjon i marmor på marmorbrua.
En foss i en skogkledd marmor-fjellside Taroko NP.
Vi måtte ha hjelm på oss noen steder i Taroko pga ras-faren. Her står jeg utenfor Svale-grotta. Hengebrua nedenfor er starten på en sti som går langt oppe i fjellsidene en mil innover i parken.
Elva som renner forbi nedenfor Svale-grotta. Veggene rundt elva er så klart marmor...
Tunnels of Nine Turns. Taroko Gorge.
Samme området. Vi står lenger opp i kløfta.
Inni Tunnels of Nine Turns. Vi gikk ikke så mye rundt her, for guiden vår var nervøs for ras... Vi så mange merker i asfalten og på autovernet der steiner hadde laget hull og bulker, så det var vel berettiget.
Templer i Taroko NP.
Et lite triks :) Sikkert ingen som har gjort noe lignende... :)
Eternal Spring Shrine i Taroko NP.
Qingshui klippene noen km nord for Taroko NP.
Qingshui klippene andre veien.
Qingshui klippene.
Dette er dashbordet til en taxi som sto parkert ved Qingshui klippene. En Wunderbaum holdt tydeligvis ikke for han... Legg merke til hæren med døde biller eller kakelakker eller hva det nå er for noe... :)
Siste stopp på dagsturen vår i og rundt Taroko NP var Chishingtan Beach. En lang steinstrand med for sterke strømmer i vannet til at man kunne bade der.
Her er vi tilbake i Hualien by. Siste dagen vår her gikk vi bare rundt i byen og tok det med ro. Her er vi på Martyrs' Shrine, og alt det hvite man ser.... marmor! Beklager hvis det blir litt mye marmor, men det er mye marmor her!
Ingunn på et av markedene i byen. Føltes litt som å gå rundt i en dampende gryte i dag... Temperaturen ligger i midten av 30-tallet, men luftfuktigheten er veldig nære 100.
Vi gikk ned til en park ved havet som hadde utsikt over byen og fjellene innenfor.
Samme park, men utsikten nedover langs havet.
Stoppa innom og kjøpte oss en ananas å smatte på da vi gikk hjemover fra parken. Det må være den søteste og mest smakfulle annanasen vi har smakt noen gang! Dama på bildet står der og skjærer den opp i biter for oss. 12kr for hele herligheta! Billig nytelse :)
I morgen går turen videre med tog, buss og båt. Det er dags for litt øy-liv noen dager igjen. Taiwan er jo i og for seg en øy, men... øyer skal være mindre for å gi den rette følelsen :)