mandag 11. mai 2015

Okinawa under vann

Okinawa er kjent i visse kretser for fantastiske undervannsforhold, og det stemmer bra syns jeg. Det har blitt bare to dykk, men vi har også tilbragt noen timer under vann med maske og snorkel ved strendene vi har vært på. Vannet er krystallklart og utsikten perfekt hvis man klarer å holde maska duggfri :)
Herr og fru snorkel over revet på Furuzamami Beach på Zamami Island. Øya ligger 1-2t med båt fra hovedstaden Naha i Okinawa, og vi har bodd her den siste uka. Vannet holder 22-24 grader og er deilig avkjølende som avbrekk fra sola på stranda. Maskene er ikke topp kvalitet - lekker og dugger litt, men gjør nytten for en billig penge :)
Clown Triggerfish ved Furuzamami Beach.
Har ikke navnet på denne, men det var en liten gjeng av de som fulgte etter oss da vi snorkla her på Furuzamami Beach.
Turtle-headed Sea Snake. Dette bildet er tatt på et av dykkene, men jeg så denne typen sjø-slange flere ganger når jeg snorkla også.
Det var utrolig mange Sjøpølser av forskjellige slag her. Dette er to av de.
Enda en fisk jeg ikke kan navnet på... begynner å bli dårlig og lat når det gjelder å finne navn på alle fiskene jeg ser. Det får holde at de er fine :)
Her har vi en gammel kjenning - Clownfish / Klovnefisk, bedre kjent som Nemo.
Under anemonen sin, hadde Fru Nemo lagt noen egg... Snart blir det forhåpentlig flere Nemoer i nabolaget :)
En slekning av Nemo - Clark's Anemonefisk, kom opp og møtte meg en meter over anemonen sin. Sjelden de svømmer lenger enn det fra hjemmet sitt.
Her er jeg bak en finger-korall med mange små fisker i.
Dette er en av mine favoritter - Cuttlefish. Denne var ganske stor. Det mest fasinerende med disse er at de skifter farge for å skjule seg mot bakgrunnen. De minner om rom-vesen eller romskip der de svømmer og fargene "blafrer" og forandrer seg over kroppen dens hele tiden.
Mange sultne Kirurgfisker finkjemmer revet for mat.

Enda en kjenning som ikke trenger noe introduksjon, men alltid er velkommen når man dykker.
Jeg og skilpadde på et av dykkene ved Zamami.
Samme dykket, annen skilpadde...
En slags Goby (tror jeg).
Dette var et lite utvalg av bildene som ble tatt under vann her på øya. Har filmet masse, og har planer om å redigere disse så de kan vises på Youtube en gang i fremtiden, men ting tar tid... Den som venter får forhåpentlig se en gang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg igjen en kommentar eller still spørsmål her hvis du har noe på hjertet, så skal vi svare etter beste evne :)