tirsdag 12. mai 2015

Okinawa - Paradis med Tyfon-evakuering...

Det har vært deilig å være på en liten øy den siste uka vår i Japan. Fra millionbyen Tokyo til Zamami med drøyt 900 innbyggere (som vi bare så en brøkdel av), var en brå, men behagelig overgang. Små, nesten folketomme gater i en bitte liten by der de få turistene vi møtte faktisk hilste på oss fordi de sikker følte et slags samhør med oss. Det var hyggelig. Det ble noen spaserturer rundt på Zamami der vi bodde, i tillegg til en tur over til nabo-øyene Aka, Geruma og Fukaji. En stor forandring fra resten av Japan, var at det kun fantes et par små matbutikker/kiosker på øya vår, og restaurantene som var der var ikke lett å finne når de først var åpne. Men det ble stort sett late dager på stranda og en del snorkling for å avkjøle oss - akkurat det vi kom for :)
Øverst på bildet er Zamami - øya vi bodde på i seks dager. Har dessverre ikke tatt bildet selv, men lånt det fordi vi syns det var så fint :) Zamami Village ligger i den lille, firkanta havna og er det eneste tettstedet på øya. Ellers er det en campingplass der og et par strender, samt noen utsiktspunkt spredt rundt på øya.
For å gå litt tilbake i tid og starte fra begynnelsen... Dette er bagasjeutleveringa på Naha flyplass. Bagasjen ble båret ut manuelt og satt på gulvet for henting av passasjerene. Ikke de største forholdene her...
En busstur fra terminalen vi landa på til hovedterminalen, en Monorail-tur på 20min inn til byen, og en spasertur på 10min før vi var på ferjeterminalen og til slutt på selve ferja fra Naha til Zamami. På bildet ser vi Naha fra ferja, som var siste transportmiddel på turen fra Tokyo.
Her er stedet vi bodde i Zamami Village - International Guesthose. Eierne var et Tyrkisk/Japansk par som var veldig hyggelige. Som ellers i Japan var man trygg her. Utgangsdøra sto alltid åpen, og det var tydelig at man stolte på folk her. Det er sånn det burde vært overalt. Lås og nøkler burde være unødvendig...
Furuzamami Beach. Vi ankom relativt sent, men neste dag dro vi hit til denne stranda. Ikke det verste stedet vi har vært :) Krystallklart vann, korall-rev å snorkle på, ikke altfor mye folk og deilig sol og sand...
Furuzamami Beach sett fra en terrasse på stranda der man kunne kjøpe litt mat og drikke eller leie div strand-artikler hvis man trengte det.
På vei vestover på øya for å se solnedgangen kom vi forbi denne statuen av hunden Marilyn fra en kjent lokal kjærlighetshistorie. Hunden Shiro på nabo-øya Aka skal ha svømt 3km over hit til Zamami for å møte sin kjære Marilyn. Dette ble kjent og det ble laget film om det. Nå er det en statue av disse hundene på hver sin øy til minne om denne spesielle historien.
Ingunn sitter på Unajinosachi Observatory, helt vest på Zamami Island for å se på solnedgangen. Så ikke så mye til sola når den gikk ned, men det var et fint sted med fin utsikt uansett. Tok oss ca.30min å gå hit fra landsbyen. Øya er ikke stor...
Her er vi på øyas høyeste punkt - Takatsukiyama Observatory (131m.o.h.). Ser ned på Zamami Village og noen av de nærliggende øyene. Øya øverst til venstre er Aka Island.
Utsikt østover fra Takatsukiyama Observatory. Her ser vi bl.a. Furuzamami Beach og en av de ubebodde øyene.
Bildet er tatt fra Aka Ohashi Bridge (Brua mellom Aka og Geruma Island). Vi ser ned på byen på Aka Island.
Veien langs Geruma Island på vei tilbake til Aka Island. Tok 20-30min å gå på langs over Geruma Island.
Her har vi den lengtende hunden Shiro som svømte fra Aka til Zamami for å møte sin kjøre Marilyn. Denne statuen står ved turistinformasjonen på ferjehavna på Aka Island.
Som i resten av Japan er det ikke mangel på brus-automater her på øyene. Her får man kjøpt brus, kaffe og te nesten hvor som helst... Denne står på veien til Nishibama Beach på Aka Island.
Mandag morgen ble vi vekket av et varsel om en Tyfon som var på vei mot Okinawa og dermed kansellerte ferjeavganger neste dag (da vi egentlig skulle reist herfra til Naha). Ettersom vi var avhengige av å komme til Naha på tirsdag pga tidlig fly videre til Taiwan på onsdag, måtte vi derfor å booke oss på siste og eneste ferja som gikk fra Zamami denne dagen. Litt synd, for det var ganske fint vær og vi hadde planlagt en siste dag på stranda... Sånn ble det ikke. Vi tok ferja og fikk booket oss inn en natt tidligere på hostellet vi allerede hadde bestilt en natt på i Naha. Så var det bare å vente å se hva som skjedde med den varslede Tyfonen...
Klar til Tyfon-evakuering på Zamami havn.
Dette oppslaget møtte oss i heisen på hostellet vårt i Naha. Her venter de at  Tyfonen skal treffe Naha i 9-tiden tirsdag morgen.
Vi tok oss en tur ut for å se Naha. Her er hovedgata gjennom byen som har 316000 innbyggere. Ble nok en stor overgang fra vår lille Zamami med rundt 900 innbyggere som vi ikke så mye til...
Gikk innom et marked og så disse fine flip-flopsene med gress-såler.
En annen ting de har mye av her i byen er slanger på glass...
Naminoue Shrine i Naha ligger fint til nede ved sjøen. Stranda var stengt da vi var der pga Tyfon-urolighetene om dagen.
Naminoue Shrine.
Melonpan. Dette har vært en gjenganger og favoritt i Japan. En slags bolle med sukker og litt vaniljesmak på toppen. Det er lokale variasjoner fra butikk til butikk, og bakeri til bakeri. Noen har sjokoladebiter inni også. Vi har smakt en god del forskjellige :)
Hvis noen lurte på det, så ble Tyfonen til en litt forblåst regnskur natt til tirsdag. Vi merka så vidt at det regna og blåste litt, men ellers ingen ting. Hele mandag og tirsdag var stort sett fine dager med sol og/eller overskya vær. No worries!
Ellers har Japan vært en veldig positiv opplevelse. Litt overveldende de første dagene med alle folkene og uleselig språk overalt, men etter et lynkurs hos våre venner i Tokyo gikk det veldig greit. Japan er et veldig pent og rent land fullt av høflige og hjelpsomme folk, fine templer, og automater for brus, kaffe, te, is, nudler, pommes frites, sjokolade og.... you name it! De har sikkert verdens beste og mest punktlige tog-nettverk. De har et avvik (snitt forsinkelse) på 9 sekunder. Hvem har så nøyaktige klokker??? Her har NSB noe å jobbe mot.
Vi har ikke blitt så veldig mye flinkere til å spise med pinner enda, men det kommer seg nok. Vi har heller ikke funnet ut hvordan pissoarene for damer fungerer. Noen mysterier får bare forbli mysterier.
Japan har det meste - hypermoderne storbyer, fjell med snø, spennende historie, fremmed kultur og tropisk strandliv.
I morgen tidlig går ferden videre til Taiwan.
さようなら fra Japan ("SAYONARA" for de som ikke leser japanske tegn).