søndag 14. desember 2014

Sydney til Melbourne

Dette er siste strekka vår i Australia. Tok kystveien fra Sydney sør-vest mot Melbourne. Egentlig ikke så mye vi så til kysten fra veien, men Great Pacific Highway hadde sine fine strekninger. I tillegg kjørte vi en slags turist-rute som gikk nærmere kysten og gjennom mange små byer. Vi var innom mange fine strender og utnytta sola der vi fant den. Ofte regna det på kvelden, men var sol på dagen. Da vi kom til Mornington Peninsula bedra været seg. Det var også her vi endelig fikk nærkontakt med en Koala. Siste par dagene tilbragte vi i St Kilda, som ligger bare 5km fra Melbourne. Det er hit mange by-folk kommer i helgene, eller bare en vanlig kveld, siden det ligger bare en liten trikketur unna byen.
Grand Pacific Highway, litt sør for Sydney. Ligner litt på Great Ocean Road akkurat her, men dette er eneste biten som er sånn.
Kiama Blowhole. Nok et hull i klippene der vannet spruter opp når bølgene ruller inn.
Ove steiker pannekaker på en grill i campen vår i Huskisson Beach i Jervis Bay. Det var strøm på denne grillen, så da var det bare å lade PC og jobbe med den samtidig med pannekake-steikinga og spisinga. Det gjelder å smi mens jernet er varmt ;)
Svart Svane i Lakes Entrance. Det er ganske mange svarte svaner her i landet. Så bl.a. en del både på Tasmania og Eyre Peninsula også.
Stranda ved campen vår i Rosebud på Mornington Peninsula, litt sør for Melbourne.
Cape Barron Gås på Moonlit Sanctuary. Fant tilfeldigvis dette stedet da vi var på Mornington Peninsula. Det sto at man kunne kose med Koalaer, så da var vi solgt. Det var mange andre fine dyr her også. Bl.a. Kenguru, Wallaby, Pademelon, Dingo, Wombat, div øgler og fugler...
Wombat i Moonlit Sanctuary. Har ikke sett noe særlig av disse i det fri, så da var det fint å se en her. De fleste vi har sett ellers har stått langs veien mens vi kjørte fort forbi.
Ingunn og en Wombat. De er ganske store når man ser de nærme...
Hovedformålet med besøket på Moonlit Sanctuary - kose med Koala! Her tar han seg tid til å se på kamera. Ellers var han mest opptatt av å spise mens vi koste og strøk han på ryggen. Akkurat så myk og god pels som det ser ut som :)
Redtail Black Cockatoo. Syns disse var tøffe. Litt Elvis-stil på den ene :)
Da vi leita etter et sted å bo i St. Kilda, fant vi tilfeldigvis dette. Det nærmeste vi har vært Norge siden Mt Norway. Eierne hadde ingenting med Norge å gjøre, og visste ikke hvorfor det het Oslo Hotel. De var fra Ungarn, og tydeligvis lite interesserte i stedets historie. Uansett artig å bo her pga navnet :)
West Beach i St Kilda. Man kan se Melbournes høye bygninger i det fjerne (ca.5 km unna)
St Kilda Beach. Dette var en tettere befolket strand, men ligger bare på andre siden av St Kilda Pier, som man kan se på bildet.
Luna Park, St Kilda. En liten fornøyelsespark i denne lille byen. De hadde en del karuseller som stort sett var beregna på barn eller yngre. Vi bare titta innom.
Hovedgata i St Kilda. Her lå det barer, restauranter og konditorier på rekke og rad. Bygningen med raketten uttapå er en frisør-salong...
Melbourne sentrum sett fra St Kilda Pier. Vi var ute på brygga for å se på Pingvinene som kommer dit hver kveld etter solnedgang. Vi så 6-7 stk, men det var for mørkt til å ta bra bilder av de. Søte var de uansett.
Dette ble siste bildet fra Australia. På denne siste runden kjørte vi 6900km på 26 dager. De fleste nettene sov vi i bilen pga en del regn. Ellers ble det noen netter i telt og noen netter på hostell og motell. Synd det ikke ble flere netter i telt nå som vi endelig hadde god madrass som fungerte :) Den vi kjøpte på første runden gikk det jo hull på etter første natta... Når det er regn eller fuktig, tar det for mye tid å tørke teltet på morgenen før vi kan dra videre. Ellers var det mye variert landskap på denne runden også. Kjørte gjennom 4 stater (nå har vi vært i alle statene i Australia), så det har blitt store (Sydney, Melbourne, Canberra) og små byer, kystlandskap, endeløse åkrer og fjell. Bil er absolutt den beste måten å se dette store og varierte landet på, men det var deilig å levere bilen tilbake og være bare fotgjengere igjen i dag. Koster ikke all verden å kjøre langt her da bensin koster fra 7-10kr (dyrest i de mest øde områdene). I natt sover vi på hotell 10min gange fra flyplassen i Melbourne, og i morgen tidlig flyr vi til Christchurch i New Zealand. Klare for nye eventyr der!