søndag 16. november 2014

Tasmania

Nå er det relativt lenge siden siste innlegg, så dette blir et lang ett, med mange bilder! Vi har vært 13 dager på Tasmania, og føler vi har fått med oss det meste av det vi ville her. Bilen har nok en gang vært vårt hjem. Denne gangen en Hyundai Getz. Juksa litt etter en uke i bil, og sjekka inn på motell... Det var ikke feil... Vi ble ganske overraska over terrenget her - veldig kupert opp og ned av fjell på smale, svingete veier. Landskapet varierer veldig med alt fra grønne jorder fulle av sauer og kuer, til regnskog, vanlig skog, fjell og vidder og kyst med lange, hvite strender. Fantastisk! Blir mye å ramse opp alt her, så vi prøver å vise litt av det vi har opplevd ved hjelp av bildene istedenfor... Håper det ikke blir altfor mange :)

Her er ruta vi har kjørt i store trekk. Vanskelig å tegne inn alle små-veiene. Vi starta på flyplassen litt nord-øst for Hobart og kjørte øst og sør på peninsulaen. Deretter kjørte vi kysten opp og tok runden mot klokkeretningen. Har skrevet på noen navn på kartet, men har vært innom en del flere steder enn det.
Dette skiltet forekommer noen steder på øya. Vi så aldri noen ville Tasmanske Djevler, men fikk se de i en park. De sliter med en slags smittsom pest som har tatt livet av 90% av bestanden. I tillegg er de sky nattdyr, så de er veldig vanskelige å se i det ville.
Huntsman edderkopp som hadde satt seg i bakdøra på bilen vår. Fruen skvatt rimelig bra da hu åpna døra og fikk øye på denne. Den er visst helt ufarlig, og veldig bra å ha fordi den spiser fluer. Vi slapp den av så den fikk fortsette med sitt...
Saltwater River Cole Mines. Ruinene etter et fengsel der de innsatte arbeidet i kull-gruver i området på slutten av 1800-tallet og inn på 1900.
Fortescue Bay på Tasman Peninsula.
Ingunn på tur fra Fortescue Bay til Bivouac Bay, Tasman Peninsula. Turen gikk gjennom delvis tett skog opp og ned i terrenget langs havet.
Doo Town. Et lite tettsted der alle husene het noe med "Doo". De hadde navn som "Wee Doo", "Doo Mee", "Dr Doo Little", Doo drop inn" osv.. Morsom ting :)
The Horny Cray i Swansea. Morsomt navn på en fastfood-sjappe...
Stranda i Coles Bay. Hadde en hel dag med regn da vi satt i bilen på campingplassen med strømkabel ut av vinduet på bilen så vi fikk brukt Pc og lada litt diverse. På kvelden letta det litt så vi fikk tatt en liten tur ned på stranda.
Stranda i Coles Bay i Freycinet NP.
Wallaby på parkeringsplassen for turen til Wineglass Bay. Et lite E.T.-moment for Ove og Wally
Utsikt over Wineglass Bay i Freycinet National Park.
Liten innsjø mellom Wineglass Bay og Hazard Beach. Vi gikk en rundtur på drøyt 3 timer der.
En Gress-palme på turen ved Wineglass Bay. Denne palmen vokser bare 5mm i året. Dvs at den er veldig gammel selv om den ikke er så stor. Disse palmene kan derfor ofte være de eldste trærne i skogene rundt her. Vi snakker om 200år pr meter palme!
Friendly Beaches, Freycinet NP.
Blowhole i Bicheno.
Jeanerret Beach i Bay of Fires. Stedet fikk navnet da engelskmenn kom dit første gang og så alle bålene fra Aboriginerne. Bay of Fires er en strekning langs kysten med mange fine strender. Dessverre er de bare fine å se på - Altfor kalt å bade...
Ove på noen klippesteiner i Bay of Fires.
Bay of Fires. Kan se røyk i bakgrunnen = lever opp til navnet. sitt..
St. Columba Falls. Kjørte av hovedveien et stykke og gikk et lite kvarter gjennom grønn og tett regnskog for å komme til denne fine fossen.
The Low Head Lighthouse. Ligger nord på Tasmania. Ikke så veldig spennende sted, men fin utsikt og fine farger på dette bildet :)
Duck Reach power station ved Launcheston. Gikk en times tur fra Cataract Gorge rett utenfor byen opp til denne nedlagte kraftstasjonen.
Bilen vår (og vi) helt alene midt i skogen i Liffey. Rett etter at det ble mørkt kom det mange Pademeloner som hoppet rundt bilen vår som små skygger. Var et veldig fint sted rett ved en elv, så rart at vi var alene der...
Liffey Falls. ca 10km kjøring fra campen i skogen og 10min å gå for å komme dit.
Liffey Falls - lenger nede i fossen. Dette var vel "hoved-fallet". Det var mange små fossefall over.
Alum Cliffs. Gikk en liten tur for å komme til et utsiktspunkt over denne dalen.
Tulipan-åker på Table Cape.
The Nut tårner over byen Stanley, nord på Tasmania.
Ingunn sitter på toppen av The Nut og ser utover Stanley på nordkysten av øya.
Utsikt fra toppen av The Nut.
Ingunn går ned fra The Nut. Det var mye brattere enn det ser ut på bildet. Var en tøff tur for leggene opp, og tøft for knær og lår ned igjen. The Nut er en slags flat topp som ligger ytterst på en liten halvøy i Stanley.
Gigantisk motorsykkel som noen har bygd og satt opp på et jorde langs veien. Var høy og lang som en varebil.
Utsikt over Cradle Mountains/Valley fra veien vi kjørte inn dit.
Panorama over Cradle Mountains/Valley.
Dove Lake. Her starta vi på en rundtur opp i fjellene og kom forbi flere fine innsjøer og annet fint landskap.
Crater Falls. Denne fossen gikk vi forbi på runden i Cradle Mountains. En 2-timers rundtur fra Dove Lake.
Crater Lake. Gikk forbi denne fine innsjøen som ligger på ca.1050moh på turen fra Dove Lake i Cradle Mountain
Lilla Lake og Dove Lake i Cradle Mountains. Gikk en runde her på et par timer. Står på turens høyeste punkt på ca.1100 m.o.h. når bildet tas.
Montezuma Falls. Gikk en time for å komme hit, og en time for å komme tilbake :) Fin tur på en sti i regnskog. Har vært gruvedrift i området her for mange år siden, og vi gikk forbi inngangen til en sjakt i fjellet.
Ove på en hengebru rett ved Montezuma Falls. Det syns kanskje ikke på bildet, men den var veldig smal - knapt plass til begge beina ved siden av hverandre + den var veldig gyngende og det var mange meter rett ned under den!
Kjempestore ormeblad-palmer på turen til og fra Montezuma Falls.
Harbour View Motel i Strahan.Etter å ha sovet 7 netter på rad i bilen (vår lille Getz), var det meget deilig med en seng og et tak man kunne stå oppreist under. En dusj var heller ikke feil :)
Hogarth Falls ved Strahan. Starta dagen etter en natt i seng med denne lille halvtimes turen til Hogarth Falls før vi kjørte videre.
Stoppa litt i Queenstown for å handle litt og se byen. Var et par gater på kryss og tvers, men ikke mer. De hadde litt western-stil her også, som mange andre steder i Australia.
Mye forskjellig skog på Tasmania. Disse trærne var på veien til Nelson Falls. Syns det ga en kul effekt mot himmelen bak.
Mer tre-fall og gjengrodd skogbunn på vei til Nelson Falls. Sånn som dette var det veldig mange steder vi gikk. Mosegrodde trær som lå strødd overalt på skogbunnen.
Nelson Falls. Målet for denne turen som ikke var veldig lang, men veldig fin :)
Et tre har vokst ut av et fallent tre i skogen ved Franklin River. Naturen går sin gang...
Ingunn ved et tre som har ligget en stund ved Franklin River. Vi så mange trær på denne størrelsen - både oppreist og på bakken.
Nok en fin (gratis) camp-site ved en elv. De prikkene man ser ute i elva er tre-stubber. Ser ut som det har vært en skog som har blitt hogget ned midt i elva. Var litt rart... men vi likte utsikten fra bilen :) Dette var i nærheten av Lake St Clair National Park hvor vi skulle gå en tur dagen etter.
Knudrete (stort) tre på Shadowlake Circuit som gikk fra Lake St Clair.
Lake St Clair. Her starta og stoppa turen på 4t som gikk opp i skogen i fjellsidene.
Echidna (Spiny Anteater) på turen fra Lake St.Clair. Vi trodde det var en slags pinnsvin, men fikk senere vite navnet. Den har lange klør og en lang snute som den fanger maur med. Her holdt den på å krafse på en gammel, tørr tre-stokk rett ved stien vi gikk på.
Russel Falls i Mt Field National Park.
En Pademelon mellom Russel Falls og Lady Barron Falls. Ser ut som en liten, feit Wallaby.
Horseshoe Falls i Mt Field NP. Denne fossen var på samme turen som Russel Falls og Lady Barron Falls.
Ove ved et gigantisk tre i Mt Field NP. Treet var drøyt 70 meter høyt. Også på samme turen som Russel, Horseshoe og Lady Barron Falls. Mye fint på 1,5 timers tur!
Ingunn ser ned på Hobart fra toppen av Mt Wellington (1270 m.o.h.)
Resultatet av et besøk på Cadbury sjokoladefabrikk utenfor Hobart.
Tipper dette er parkeringsplassene til et beskjedent par. Var på MONA (Museum of Old and New Art) utenfor Hobart.
Kunst på MONA. En Buddah lagd av aske fra 8 tonn røkelse samlet inn fra templer rundt Shanghai.
Feit Porsche på MONA.
Vi dro på en 3-timers båttur fra Port Arthur til Pirates Bay. Det er fantastisk fint landskap langs kysten her. Klipper som er opptil 300 meter høye, seler, hvaler, diverse fugler og fine strender. Vi var heldige å få fint vær med relativt lite bølger, men det kilte bra i magen hver gang vi hoppa og "falt" på bølgene. Vi satt foran i båten og fikk dermed full effekt av "karuesllen".
Tasman Island Cruise fra Port Arthur.

Ingunn på Tasman Island Cruise fra Port Arthur.
Seler på Tasman Island Cruise fra Port Arthur.
Vi var heldige å se Humpback Whales på båtturen vår. Så til og med en som hoppa, men hadde selvfølgelig ikke kamera klart da... Fantastisk syn! Trodde det bare var noe man så på TV...
Totempole (store i midten) og Candlelight Stick (lille til venstre for totempole) på Tasman Island Cruise fra Port Arthur.
Tasman Island Cruise fra Port Arthur.
Liverpool Street i Hobart. Vi bodde rett nedi gata her (utenfor bildet).
En dampveivals i juleparaden i Hobart (14.november!!!) Vi visste ikke noe om dette før vi gikk ut fra hostellet vårt og fant gata full av folk som var mer eller mindre jule-pynta. Paraden var nesten 1km lang og varte en time i gata vår.
Darth Vader og stormtroppene måtte selvfølgelig være med i en juleparade... Hva er vel jul uten Star Wars...
Julenissen var vel den eneste som faktisk hørte hjemme her :) Han kom til slutt etter div superhelter, pantertanter, skotske sekkepipe-korps og rullestolmafiaen fra det lokale eldresenteret. Artige saker :) Fin avslutning på Tasmania-oppholdet vårt, selv om det er galskap å ha juleparade midt i november!
Vi var innom en park der de hadde Tasmanske Djevler og andre dyr også, men tenkte å lage et eget innlegg om det. Kommer snart! Det ble et par dykk for Ove også, men det får bli enda et innlegg senere. Får håpe det ikke blir like lenge mellom innleggene i fremtiden. Det er stort sett nett og strøm det kommer an på - eller rettere sagt mangelen på dette. Turen videre går fra Melbourne, så følg med!