lørdag 1. november 2014

Alice Springs til Adelaide

Lenge siden sist nå, men vi har ikke hatt skikkelig nett eller tid på en uke...
Dag to i Alice Springs dro vi til en reptilpark. Mye kult å se der. Resten av dagen ble tilbragt ved bassenget på hostellet der vannet var kjølig og deilig. Fikk også vaska klær som tørka nesten før vi fikk hengt de opp ute :)
Ove holder en Bearded Dragon på Alice Springs Reptile Centre. De hadde en "show and tell" der vi fikk vite litt om forskjellige reptiler, og de som ville, kunne holde en Olive Python, Bearded Dragon og en Blue Tounge. Ove hoppa på muligheten, mens Ingunn syns det holdt å være fotograf...
Siste delen av turen vår fra nord til sør, starta søndag kl 06.45. Vi var bare 13 personer på denne 6 dager lange turen, så det ble bedre plass til alle. Alice Springs ligger ca. midt i landet, så det ble en del kjøring på denne turen også. Vi var innom Uluru, Kings Canyon og Kata Tjuta som ligger noen timers kjøring vest for hovedveien (Stuart Highway) som går fra Darwin til Adelaide. Dette medførte en del ekstra mil for vår blide guide, men gjorde ikke noe for oss :)
Kings Canyon. Vi gikk tur i dette fantastiske landskapet av sandstein. Her kunne vi se spor fra millioner av år tilbake i form av fossiler og bølger i steinene etter vannet som en gang lå her.
Pygmé Koala i Kings Canyon. Det fins riktig nok ikke noe som heter Pygmé Koala, men guiden vår klarte nesten å lure en del av oss til vi fikk øye på denne søte, lille stoff-koalaen som var festet i et eukalyptus-tre :)
Kings Canyon.
"Fooluru" eller Mt. Conner som det egentlig heter... Et lite stykke før man kommer til Uluru, kjører man forbi dette fjellet. Det kan ligne ganske mye, og mange tror det er Uluru. Guidene syns dette er moro, og liker å lure sine stakkars turister :) For de som følger med langs veien, står det et skilt som sier "Mt. Conner" når man kjører forbi. På disse lange, øde strekningene er det derimot mange som sover eller driver med andre ting for å fordrive tiden.
Vi benytta sjangsen til å se Uluru fra oven, og tok en helikopter-tur over verdens nest største stein. Det så ut som et leke-helikopter, men vi fikk plass begge to sammen med piloten. Var plass til en til også, men vi hadde det for oss selv = topp!
Ove var en gentleman og lot Ingunn sitte foran i helikopteret. Neste gang blir det motsatt! :)
Uluru (Ayers Rock) sett fra helikopter. Steinen er 3,6km lang og 1,9km bred og 348m høy. Veien vi gikk rundt den var 10,6km lang. Store saker...
Vi kutter grønnsaker og kylling til middag i campen ved Uluru. Alle i gruppa deler på matlaging og oppvask på turen.
Solnedgang over Kata Tjuta sett fra campen vår.
Vi fikk spesialbehandling og fikk låne en dobbel swag :) Visste ikke at det fantes, men det var jo koselig å kunne sove sammen under stjernene ute i det fri.
Kata Tjuta. En gruppe store, avrundede steinformasjoner som ligger noen km unna Uluru. Utrolig fin tur å gå blant disse kolossene av noen steiner. Det meste av området er avsperret fordi det er hellige steder for Aboriginalene, men man kan gå en tur på ca.2t for å oppleve stedet. Prøv og finne ansiktet som blunker til oss på dette bildet ;)

Kata Tjuta. Kalles også "The Olgas".
Uluru i solnedgang.
Røde føtter. Man blir merket av å tusle milevis i den røde sanden her i "red centre". Disse føttene kunne behøve en vask... (Når dette skrives har det gått 4 dager og tærne har fortsatt spor av rødt på seg!)
Etter noen dager og vandreturer rundt i "Red Centre", kryssa vi grensa fra Northern Territory til South Australia og kom til opal-byen Coober Pedy.
Coober Pedy. Verdens ledende opal-by.
Området rundt Coober Pedy er gravd opp på leiting etter Opaler. Det er her de finner mest opaler i verden.
Mange hull i bakken etter leting etter opaler betyr mange farer for å dette nedi disse dype hullene. Vi syns tegningene på skiltene var morsomme .)
Bussen vår utenfor grotta der vi bodde i Coober Pedy. Inngangen er under taket ved hengeren.
Vi overnatta i en grotte under bakken i Coober Pedy. Her var det 22-25 grader året rundt uten air condition, selv om tempen ute ofte kan bli over 45 grader. 70% av befolkningeni Coober Pedy lever i leiligheter under baken. Genialt!
Stua i en leilighet under bakken i Coober Pedy
Ingunn mater kenguru i Coober Pedy. De var veldig glade i pærer og en spesiell type eple. Dette var kenguruer som var reddet etter påkjørsler, eller etterlatte baby-kenguruer. Et ektepar drev dette stedet med egne midler og donasjoner.
2-3mndr gammel kenguru hos "far" i Coober Pedy.
Ove hilser på kenguru-baby.
Kenguru-babyen har akkurat lært å gå, og hopper litt rundt mellom oss før han vil tilbake i "pungen"/posen sin igjen.
Dette er det nærmeste vi kommer en islagt innsjø på en stund.. Lake Heart er en salt-sjø og saltet legger seg så tykt på overflaten at vi kan gå på den. Glemte solbrillene i bussen, så vi trodde vi skulle bli "snø-blinde" her... Utrolig sterkt lys!
Alligator Gorge i Flinders Ranges. Vi gikk en times tur her også. Utrolig fint, og vi så flere kenguruer og Euroer (Wallaroo).
Euroer (Wallaroos) i Aligator Gorge, Flinders Ranges. De var nesten like nysgjerrige på oss som vi var på dem. Vi sto ganske nærme og så på de en god stund før vi bare måtte gå "gjennom" dem for å komme videre. Da hoppa de litt ut av stien og inn i bushen :)
Ingunn med litt lokal-lagd is i Laura. Koselig liten café / godis-butikk i en koselig, liten by. Vi måtte jo smake på isen herfra :) Var gode saker...
Etter is-smakingen var det vin-smaking på Mr. Mick vingård i Clare. Fikk smake en del forskjellige viner, og kjøpte med oss en flaske til siste lunsjen på turen.
Måtte ta en alternativ rute det siste stykke ned til Adelaide pga en stor skogbrann i Port Wakefield. Da kom vi forbi enda en "Pink Lake" (Bambunga Lake) ved Lochiel.

Vi kom til Adelaide litt over 4 på ettermiddagen. Var ganske rart med så mye trafikk igjen etter 2 uker mer eller mindre uten nevneverdig trafikk. I Adelaide var det fredags-rush når vi kom, så vi sto litt i kø før vi ble sluppet av på hostellet vårt, ganske sentralt i byen. Nok en uvant følelse når vi kom inn på vårt eget rom etter å ha sovet ute i swags eller på rom med mange andre på hostell en stund. Men kan ikke si der var feil med litt privatliv igjen heller :)
Gruppa møttes for en siste middag sammen på en foodcourt i Chinatown i Adelaide.
Haigh's sjokoladebutikk i Adelaide. Eksklusiv, god (og dyr) sjokolade.
Ingunn utenfor Haigh's sjokolaefabrikk i Adelaide. Fikk gratis omvisning med smaksprøver her :)
Ove deler søppelkasse med en gris. Hardt å være boms i Adelaide...
Så var enda en dag gått. Enda en middag med deler av gjengen fra turen. Gjorde det enkelt med pizza fra Domino's rett rundt hjørnet, som vi spiste på hostellet. Nydelig mat for 30kr. Hyggelig å se de en gang til. Nå er det bare å pakke, slappe av litt og gjøre seg klar til avgang og nye eventyr i morgen :)