torsdag 10. mars 2016

Li River, Xingping & Yangshuo

Vi hadde først planlagt et cruise ned Li River fra Guilin til Yangshuo, men da vi så prisen på det fant vi et alternativ. Vi ble med på en gruppetur med buss til stedet der det virkelig fine landskapet langs elva begynner, og tok en såkalt bambus-flåte derfra. Bambus-flåta var selvfølgelig laget av plast-rør, men turen var like fin for det :) På denne måten fikk vi se det fine landskapet og teste disse flåtene for en brøkdel av prisen av et cruise.

Etter en drøy time i buss ankom vi Yangdi der "bambus"-flåtene gikk fra. Vi ble fordelt i grupper på 4 personer pr flåte. Vi hadde møtt et amerikansk par som vi ville dele flåte med, men ble satt sammen med et kinesisk par så vi ikke skulle "rote oss bort" som guiden sa. Vi skjønte ikke helt hvordan vi skulle rote oss bort på en flåte-tur, men greit nok.

Her er vi på tur med flåta. Det var 2 tre-krakker å sitte på, så alle hadde fin utsikt. Det var uansett best å sitte foran (som vi gjorde) siden vi da hadde klar sikt rett fram også.

Landskapet langs Li River var som dette hele veien. Mer eller mindre hele provinsen har disse karst-toppene, men det fineste område er her langs elva.

Litt disig vær, men fortsatt fantastisk utsikt på turen ned Li River.

Der vi ble satt i land etter en drøy time på elva, ble vi kjørt videre med små busser av golfbil-typen. Nesten framme i Xingping stoppa vi ved dette stedet. Bildet på 20 Yuan-seddelen er tatt her. Jeg gjorde et forsøk på å vise det her. Mangler litt vann i elva, men ellers ok likhet :)

Xingping. En liten by langs Li River. En meget rolig og behagelig by. Stille på dagen og nærmest dø på kvelden. Vi gikk en tur gjennom de smale gatene og kunne se rett inn til folk. De satt stort sett å spilte kort i alle husa.

Et utsiktspunkt nære der vi bodde i Xingping.

Utsikt fra paviljongen på toppen av Laozhai Hill (ca.380moh). Xingping og elva ligger 230m ned. Trapper hele veien opp fra byen.

Utsikten andre veien (Xingping ligger bak meg) fra toppen av fjellet noen meter over paviljongen.

Vi sov en natt i Xingping og tok bussen videre til Yangshuo neste dag. Her har vi gått fra buss-terminalen til West Street der hotellet vårt lå i en sidegate.

En gammel fisker på brygga i Yangshuo. Han bruker fuglen som sitter ved siden av til å fiske for seg. Han knyter et tau rundt halsen på fuglen og sender den ned i vannet etter fisk. Fuglen svelger en fisk og kommer opp igjen. Pga tauet rundt halsen blir fisken sittende i halsen på fisken, så fiskeren kan klemme den opp igjen. Ikke den mest dyrevennlige måten å fiske på... Vi så ikke dette bli gjort nå, men jeg har sett det før her i byen.

Ingunn ved Li River i Yangshuo.

Dumplings til lunsj. Dampede boller med kjøttdeig inni.

Yangshuo Park. Vi gikk til parken for å gå opp til utsiktspunktet på toppen av karst-fjellet der.

Etter noen minutter og en del trapper var vi oppe. Fin utsikt til alle kanter av Yangshuo.

Her kan man skimte elva nedenfor byen. Det bygges i stor stil her som alle andre steder vi har sett hittil.

I Yangshuo Park satt folk på alle bord og spilte kort. Vi var der på en tirsdag ettermiddag, men det var fullt av folk i alle aldre der. Mulig det var noe spesielt siden det var kvinnedagen...men hadde ikke trodd det var en fridag i et land der folk sjelden har fri til noe som helst.

Yangshuo.

Honning-biter. Virka som honningen var tørka så den kunne bli delt opp i biter. Vi kjøpte en pose, og det smakte som sukkerbiter med honningsmak. Nydelig!

Her er noe som ikke smakte like godt. Jeg trodde det var en tørka, hel appelsin, men fant akkurat nå ut at det er tørka Persimmon. Vi har sett frukten før, men ikke visst hva den heter. Jeg tok noen biter og det smakte som tørr, grønn, umoden banan med litt muggen undertone. Fornemmelsen man fikk i munnen var verre enn smaken. Da har man i hvert fall prøvd... Frukten under heter Golden Orange (gylden appelsin). De smakte mye bedre, men er mest steiner og skinn. Skallet uttapå er veldig tynt og ment å skulle spises, mens inni er det et slags massivt appelsinskinn i midten. Vanskelig å beskrive...

En lokal spesialitet: Øl-fisk. Egentlig ment for to personer, men siden ikke fruen ville ha ble det mer på meg. Fisken er rett fra Li elva, stekt hel i panna før den deles opp og kokes i øl (helst Liquan-øl som brygges i Guilin). Sausen reduseres til rett konsistens og det tilsettes grønnsaker (rød og grønn chili, selleri, tomat, ingefær og hvitløk). Det ble mye bein-plukking, men det smakte nydelig. Jeg plukka ut den røde chilien for ikke å drepe smakssansene mine totalt. Da ble det akkurat passe sterkt. Da jeg hadde spist halvparten var jeg akkurat passe mett, men man kan jo ikke legge igjen mat så man kan si jeg var meget god og mett da vi gikk derfra. Det smakte ikke noe øl av fisken, men vi drakk Liquan ved siden av :)

På kvelden var det mer liv og røre i gatene rundt West Street, som er gå-gata i Yangshuo. Det er veldig turistifisert, så det er stort sett butikker med juggel, div lokale søtsaker og restauranter. Ok å ta en runde, men tidvis for masete pga musikken og folk som prøver å tiltrekke seg kunder ved å snakke i mikrofon og overgå musikken i nabo-butikken.

På denne turen fra Guilin til Yangshuo var flåte-turen og Xingping favorittene. Yangshuo er også en koselig by og verdt noen timer. Ellers er det en del ting man kan gjøre rundt disse byene, men alt koster relativt mye. Vi har sett mye av det samme de har å tilby andre steder på turen vår, så da er det lettere å hoppe over de dyre ekstra-utfluktene. Etter natta i Yangshuo tok vi bussen tilbake til Guilin for å ordne transport videre. Det ble et større prosjekt enn vi hadde håpet på, men vi fikk kjøpt oss tog-billetter videre. Denne gangen med koseligere ekspeditør og mye mindre kø. I dag fant vi ut at vi kunne tatt et annet tog til et annet sted som ligger i nærheten og som vi egentlig skal til senere. Dette toget hadde gått mye raskere og hadde vært mye bedre for oss, men sånn er det. Når man ikke snakker mandarin og de ikke snakker engelsk er det vanskelig å se alternativene man kanskje har. Det var tilfeldig at jeg fant det nye alternativet på nettet i dag, og ikke sikkert at det stemmer heller... Vanskelig å leite fram alle alternativene man ikke vet finnes når det er begrensa søkemuligheter på nettet. Men vi skal nok komme oss rundt i landet. Må bare beregne litt ekstra tid og kanskje noen omveier :)