mandag 7. mars 2016

Guilin

Vår første by i fastlands-Kina ble Guilin. Det tok oss 2 T-baner, 2 tog og en taxi før vi kunne sjekke inn på hostellet fårt i Guilin. På denne turen ble vi dratt inn til kontroll i tollen på grensa fra Hong Kong til Shenzhen, vi sto evigheter i feil kø for å kjøpe togbilletter og ble skjellt ut av noen gamle kinesere for å dytte oss frem i køen på samme måte som de selv gjør. Alt i alt gikk det vel så bra som det kunne ha gått :) Vi hadde en plan om hvordan vi skulle komme oss fram, og den funka nesten. Toget vi ville reise med var fullt, så vi måtte improvisere litt i en ellers stressa situasjon i luka på togstasjonen, men vi kom fram. Det er svært dårlig engelsk-nivå i service-bransjen her, så dette kan bli spennende de neste 2,5 månedene... Her er i hvert fall våre bilder fra Guilin.

Informasjonstavla på togstasjonen i Guangshou. Her er det greit å vite tognummeret og tiden man skal dra. Hvor togene går eller statusen (hvis det er det de mener med "state"), er en annen sak. Og nei, skrifta rullerte ikke mellom kinesisk og engelsk som det er vanlig at den gjør andre steder i verden (Sør-Korea f.eks).

Ingunn på vei til tog nr 2 - fra Guangshou til Guilin. Nye og moderne hurtigtog. Veldig like de vi tok i Japan. I følge displayet i kupéen var vi oppe i 243km/t stadig vekk. En behagelig å effektiv måte å reise på når man først har klart å skaffe billett.

Dette er de gamle Banyan tvilling-broene (de står bak hverandre fra denne vinkelen) over Rong Lake. Den delen av Guilin vi bodde i er omgitt av små innsjøer og Li elven. Utrolig fint å spasere rundt disse små innsjøene og langs elva.

Det var søndag og vi møtte på noen som dreiv med dette ballspillet. Vi syns det så morsomt ut, så jeg spurte hvor vi kunne få tak i disse rare hanskene som skøt ut små baller. Før jeg visste ordet av det var jeg i gang og spilte/lekte med de. Litt vanskelig til å begynne med, men jeg følte jeg fikk taket på det etter litt øvelse. Da jeg ga meg og så hvordan de gjorde det, følte jeg meg ikke fullt så kjekk. De spilte med 2 baller på en gang, og de skvatt fortere fram og tilbake enn jeg trodde var mulig. Trenger nok litt mer øvelse...

Her står vi på en av tvilling-broene over Rong Lake. Bak oss ser vi toppen av en annen bro (ser ut som en triumf-bue). Vi bodde rett ved den broa.

Ingunn på Central Square i Guilin.

Dette er delvis inn i en grotte på vei opp på en av de mange toppene som omgir Guilin. Toppen heter Folded Brocade Hill, og grotta heter Wind Cave. Grotta gikk tvers i gjennom denne toppen, så vi kunne fortsette turen videre opp mot toppen på andre siden.

Vi ble tvinga til å ta imot røkelses-pinner som vi kunne tenne ved Budhaen her i Wind Cave. Da har vi gjort det også...

Utsikt fra toppen av Bright Moon Peak på Folded Brocade Hill. Dette landskapet er grunnen til at vi (og alle andre) kommer til Guilin og området rundt. Helt uvirkelig å se disse toppene stikke opp så langt man kan se. Det var ikke den beste utsikten da vi var der, men dette er vanlig på våren. Vi tar det vi får og nyter det :)

Utsikt fra samme toppen, men dette er ned mot sentrum av Guilin. Li elva renner forbi på venstresiden i bildet (øst for byen).

Her står vi fortsatt på samme topp. Toppen til venstre bak oss heter Crane Peak. Denne gikk vi også opp på og fikk en litt annen vinkel på utsikten.

Enda en tunnel/grotte. Denne heter Crane Cave og går gjennom Crane Peak.

Panorama fra Crane Peak, ca.115meter over elva og byen under oss.

Søndag er tydeligvis fiskedag for gamle-kara i Guilin. Her sitter de langs Li elva.

En liten avstikker av Li elva inn mot byen. Toppen heter Wavesubduing Hill. Man kunne gå opp der også, men vi droppa det. Den var ikke like høy, og alt koster en del penger her i byen, så vi klarte oss fint med de to toppene vi alt hadde vært på.

Etter et mer eller mindre moped-fritt opphold i Hong Kong var det tilbake til normalen igjen her i Guilin. Forskjellen var at her var "alle" elektriske. Dvs lydløse og dermed mye mer behagelig å leve med. Litt skummelt er det også, fordi de oppfører seg som fotgjengere og bruker fortauene like mye som veiene.

Sun & Moon Twin Pagodas. I tillegg til alle kalksteins-toppene rundt byen, er disse pagodaene et trekkplaster for Guilin. Den gule (Sol-pagodaen) er verdens høyeste kobber-pagoda med sine 41 meter. Den er også en av svært få pagodaer i verden som har heis inni for den som vil opp. Mellom de to pagodaene går det en tunnel under vannet.

Vi ble bare en hel dag i Guilin før vi dro videre til Xingping og Yangshou, men kommer tilbake en liten tur på veien nordover igjen. Det er en behagelig by å være i, men vi føler vi fikk sett det vi ville på en dag. Det fins mye mer å gjøre hvis man tar forskjellige turer ut av byen, men det er ikke helt årstiden for alle disse utfluktene pga disen og tåken som kan legge en demper på utsikten. Det blir uansett mye fint å se de neste ukene ellers i Kina!