onsdag 26. august 2015

Ferien i Nha Trang er over...

8 uker har gått utrolig fort. På tide å pakke sekkene igjen og komme seg videre. Vi har hatt en veldig behagelig tid her i byen, og er nå klare for nye opplevelser og mer bevegelse i en periode fremover. Tenkte vi skulle vise fram noen siste bilder fra oppholdet vårt her. Ingen store begivenheter, men bilder fra hverdagen vår...

Etter 4 uker på 2 forskjellige hoteller, flytta vi hit og ble boende de siste 4 ukene. Det ble en ny hverdag og en stor forbedring. Mye mer sentralt, mindre bråk og egen balkong og vinduer ut istedenfor til en gang. Rommet vårt er det tredje rommet opp. Balkongen var såpass liten at den mest ble brukt til å tørke klær. Vi klarte å stable to stoler ut der og satt der en kveld i starten :)

Utsikten ned fra balkongen vår. Det ligger 3 restauranter rett uttafor døra vår, og mange fler innafor et par hundre meter.

Frokost og lunsj har sett ut omtrent som dette. Skinke, kokt egg og tomat. Noen ganger med innslag fra vegetarbaguettene vi har kjøpt på hjørnet av gata vi bor.

Vi starta bra med lite godis, men det har sklidd ut en del... Her er vår favoritt. En slags myk kjeks med marshmellowfyll inni og sjokolade rundt. Smaker best rett fra kjøleskapet.

Ingunn på vei til treninga. Fortsatt kult å se hva de får med seg på en sykkel...
En til som har lessa på greit med frukt og grønt på mopeden sin.

Det er ikke mange steder det er forbudt å parkere kjøretøy her i byen, men dette er ett av de sjeldne stedene. Uttafor en dykkesjappe ved stranda.

Et marked vi gikk gjennom i nærheten av der vi trener. Det virka som et "drive-in marked", for de aller fleste kjørte moped eller scooter fra selger til selger. Vi var av de meget få til fots.

Et annet marked vi var innom. Her er det flere turister og færre mopeder.

Vi har sett reklamene for dette nye ølet siden vi kom hit, men hadde ikke finni det i noen butikker enda. Grunnen var tydeligvis at de venta på denne lanserings-festen. Vi gikk tilfeldigvis forbi og fikk en gratis smaksprøve hver :)

Larue Lemon. Det står på boksen at det er øl, men smaker egentlig bare cider. Vet ikke hva man skal kalle det, men det var kaldt, gratis og godt på en varm kveld.

Her spiser vi begge en av de billigere rettene man får tak i her. De fleste steder har dette på menyen. Ris, stekt egg, en svinekotelett og salat. En kald Saigon hører til. Koster totalt ca.32kr.

Denne derimot koster snaue 40kr alene. Ananas fylt med biff-kjøtt og diverse grønnsaker og ris. Men godt er det :)

Veien inn til hotellet vårt. Ligger i en liten avstikker fra en av hovedgatene.

Her er vi ute og feirer at Ingunn er 12000 dager (og jeg fylte tilfeldigvis 13300dager). Cajun Chicken med mango-salat. Fantastisk godt! Man må jo feire de store dagene i livet :)

Her har vi tatt med middagen på stranda for en liten piknik.

Etter middag er det godt med en smoothie. Her venter vi på en mango-smoothie (favoritten).

Stranda er fin de fleste dagene, men det har hendt et par ganger at den har sett slik ut. Plutselig flyter det inn tonnevis av sjøgress. Mange badegjester syns det er morsomt å samle det i hauger på stranda, og det er bra for da slipper man å kjempe seg gjennom det i vannet. På kvelden blir dette plukka opp og kjørt bort så dagen etter er det nesten ikke noe igjen.

Vi syns det er litt artig med de forskjellige hjelpemidlene folk bruker når de er på stranda. Her er et typisk eksempel på et "flyte-belte". Nedenfor ser man en av selgerne som går fram og tilbake på stranda.

En annen strandselger. Typisk kledd og dekket til fra topp til tå for å beskytte seg mot sola som vi andre er desperate etter å få mest mulig av på kroppen.

Enda en... Litt kornete bilder pga avstanden og zoominga, Best å ikke tiltrekke seg oppmerksomheten deres. Hvis de ser at du ser i deres retning, kommer de løpende for å selge deg ting.

Nå skal vi straks ut å spise middag med han som skal være guiden vår de neste 7 dagene herfra til Hoi An. Blir en spennende tur i innlandet så vi får se litt mer av landsbygda her i landet før vi ender opp på kysten igjen rundt 1000km lenger nord.